Forbrukerne etterlyste mer engasjerende innhold på kartongen. Samtidig så vi en mulighet til å bidra til å øke interessen for naturfag blant unge. Slik lagde vi "kunnskapskartongen" sammen med VilVite.

- Det viser seg at mange liker å lese på kartongen når de sitter og spiser frokost. Vi trodde at folk satt med nesen i mobiltelefonen, men der tok vi feil. Utrolig mange fortalte oss at de nesten kunne kartongen utenat og at de nå ønsket noe som engasjerte. Derfor startet vi prosjektet - engasjerende melkekartong, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Kunnskapskartongen vant

Det ble arrangert en forbrukeravstemning over ulike temaer på kartongen før sommeren i fjor. En klar vinner skilte seg fort ut og vi kan nå stolt fortelle at «kunnskapskartongen» er på vei til norske frokostbord. Kartongen er utformet i et glimrende samarbeid med vitensenteret VilVite.

- De inspirerte oss og forbrukerne på en så god måte at vi er sikker på at denne kartongen vil engasjere veldig mange, sier Q-sjefen. Vi er et lite forbrukerdrevet meieri og lever av å lytte til forbrukerne våre, så det er ekstra Qult at de hjelper oss med å inngå samarbeid med smarte organisasjoner som VilVite, sier han.

Regjeringen har lansert en ny realfagsstrategi «tett på realfag» og har som mål å få barn og unge til å interessere seg for matematikk, naturfag og teknologi. Kunnskapsministeren har blant annet uttalt at matematikk står i en særstilling når det gjelder dårlige resultater.
- Q-Meieriene ønsker å bidra med å øke denne interessen så for oss er det viktig å ta en rolle i samfunnet utover det å «bare selge melk», sier Q-sjefen Myrdahl.

Lær om kjøkkenkjemi og smak

Neste gang du drikker Q-Melk kan du lære mer om kjøkkenkjemi og smakssanser. Visste du for eksempel hvor viktig luktesansen er for at du skal kunne gjenkjenne ulike smaker?

Kartongene byr på morsomme eksperimenter og interessante fakta. Du kan også utfordre din kreativitet og delta i en konkurranse hvor du lager en robot av melkekartongen.

-I Q-Meieriene ser vi alltid etter bedre måter å gjøre ting på. Når vi nå skulle kombinere melketørst med kunnskapstørst var det helt naturlig å samarbeide med vitensenteret VilVite. De inspirerer barn og unge til økt interesse for matematikk, naturfag og teknologi og formidler dette på en engasjerende og kreativ måte, sier Q-sjefen.

- VilVites mål er å spre kunnskap om og skape interesse for teknologi, natur- og realfag, spesielt blant barn og unge. Det er med begeistring vi nå gjør dette også på frokostbordet via melkekartongen fra Q-Meieriene. Eksperimentene vi presenterer på kartongene vil engasjere og glede liten og stor i de tusen hjem, sier administrerende direktør Svein Anders Dahl i VilVite. Vi vil også ha spennende Q-kartongverksted på VilVite og håper mange vil komme for å delta, legger han til.

Fakta vitensenteret VilVite

• Senter for opplevelse og læring innen naturvitenskap og teknologi.
• Hensikten er å vekke interesse for naturvitenskap og teknologi blant barn og unge - for å sikre utdanningsvalg og framtidig rekruttering.
• Senteret har tilbud til skoler, fritidsgjester, bedrifter og organisasjoner.
• VilVite åpnet våren 2007. Eiere er Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, Høgskolen i Bergen, Universitetet i Bergen og næringslivsinteresser.
• Skole/barnehage står for 33 % av besøk, fritidsgjester ca 60 % og bedrifter for ca 7 % (kurs, konferanse, event).

Bilder til saken: