Utfordrermeieriet Q-Meieriene skal gi bort melkekartongflatene til entreprenører og andre som ønsker å synliggjøre sin sak. Forbrukerne har bestemt at det er vitensenteret VilVite som skal pryde melkekartongen fra januar 2016.

Q-Meieriene har de siste årene fått en rekke henvendelser fra organisasjoner og entreprenører som har spurt om de kan få fronte sine saker på Q-Meierienes melkekartonger.
− Det synes vi er en god idé og hvis vi kan hjelpe noen i denne anledningen, ja da føler vi at vi også har gjort jobben vår. Siden det er Q-forbrukerne som til syvende og sist skal få glede av å lese på kartongen ønsker vi også at det er de som skal bestemme hvem som skal få benytte seg av kartongflatene, sier Q-sjef Bent Myrdahl. 

Engasjerende melkekartong

I løpet av de siste ukene har det vært mulig å stemme over hvilket tema man ønsker på Q-Meierienes melkekartong i 2016. Valget sto mellom miljø og kunnskap. Representert av henholdsvis Matvett som arbeider med forebygging av matsvinn og vitensenteret VilVite.

Totalt fikk Q-Meieriene inn over 3000 stemmer under valget. Kunnskap som var representert med VilVite gikk seirende ut med 74 % av stemmene.

− Vi gleder oss til et spennende innhold i kunnskapens navn sammen med VilVite på neste års melkekartonger, sier Q-sjefen.

Begeistring ved kjøkkenbordet

− VilVites mål er å spre kunnskap om og skape interesse for naturfag og teknologi, spesielt blant barn og unge. Det er med begeistring vi nå griper muligheten til å gjøre dette også på frokostbordet til folk via melkekartongen fra Q-Meieriene. Eksperimentene vi skal presentere på kartongene vil forhåpentlig engasjere og glede liten og stor i de tusen hjem, sier administrerende direktør Svein Anders Dahl i VilVite.

Flere forbrukerinnspill

Q-Meieriene skal fortsette å dedikere to sidekartongflatene til entreprenører og andre som ønsker å synliggjøre sin sak i 2016. Q-sjefen utelukker ikke muligheten for å ha miljøfokus som valgmulighet igjen.

− Vi ønsker å takke Matvett som representerte miljø for at de satte viktige saker på dagorden. Det er svært viktig at både matprodusenter og forbrukere gjør sitt for å redusere matsvinn, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Foto: 

Q-sjefen Bent Myrdahl, formidler og undervisningsleder Anna Trøite Sandven og VilVites direktør Svein Anders Dahl.

FAKTA:

  • Hvert år sender Q-Meieriene ut 73 millioner kartonger i en rekke varianter. Nå skal to av sidekartongflatene gis vekk til entreprenører og andre som ønsker å synliggjøre sin sak.
  • Bruken av melkekartongene i Norge har til nå handlet om å profilere seg selv og sine egne produkter. I utlandet har man hatt tradisjon for å slippe andre aktører til. Nå gjøres altså dette i Norge av Q-Meieriene.
  • Medierådgiver Hege Lysnes i mediebyrået Starcom anslår verdien til denne reklameeksponeringen til å være verdt over 18 millioner kroner. Denne eksponeringsflaten havner helt hjemme på norske kjøkkenbord og vi kan anta at flere personer ser de ulike kartongene. Derfor er nedslagsfeltet enormt.
Bilder til saken: