Q flyr videre. Bilde av Q-ansatte, totalt 10 som står i flyformasjon mens de holder opp Q-produkter

Q-Meierienes omsetning økte med 75 millioner kroner fra 2015 til 2016 og landet dermed på 1 milliard 385 millioner kroner. En vekst på 6%. 

- Mesteparten av omsetningsøkningen stammer nok en gang fra innovasjoner, sier Q-sjef Bent Myrdahl.  Sjefen i det lille utfordrermeieriet har tidligere uttalt at det å lykkes med en innovasjon innebærer å endre forbrukernes vaner. Noe han tror er like vanskelig som å vinne gull i de olympiske leker.

Halvveis til å nå målet

- Vi vant ikke olympisk gull, men vi vant noe som er nesten like stort sier markedsdirektør i Q, Kristine Aasheim. For andre gang mottok nemlig Q-Meieriene matvarebransjens innovasjonspris.

Det var Q-forbrukeren Ragnhild Sorthe som la grunnlaget for årets innovasjon, Skyr® Mini. Småbarnsmoren Sorthe skrev til Q: «Jeg har to barn som er veldig glad i Skyr®, men begeret er så stort at hun på 5 år blir kvalm før begeret er tomt. Er det noen planer om at Skyr® kommer i mindre «matboksvennlige» forpakninger?”

- 2016 har virkelig vært yoghurtens år i Q, sier Aasheim.  Nye smaksvarianter for poseyoghurt, fortsatt sukkerkamp med flere millioner tonn spart sukker, laktosereduksjon av flere produkter, relansering av Skyr® og lansering av Gresk yoghurt fra Jæren var en del av Qs initiativ i 2016, forteller hun.

En salgsøkning for yoghurt på 55 millioner kroner eller 29% kaller Q-sjefen for «brukbart».
- Markedsandelen i verdi har økt fra 10,7% til 14,4%. Da er vi cirka halvveis til målet, og det er noe å bygge videre på, sier han.

I tillegg til fremgang for yoghurt ser innovasjonen Drømmelett ut til å vinne forbrukerens gane. Nyvinningen som er et rømmeprodukt med kun 5% fett har sammen med Q lettrømme gitt en omsetningsøkning på hele 11%.

Qmelk tar sats i motbakken

Selv om 2016 går inn i historiebøkene som et rekordår for utfordreren er Q-sjefen likevel ikke helt fornøyd.

- Beklageligvis har vi på grunn av svekkede rammevilkår mistet konkurransekraft for melk og for første gang har vi hatt tilbakegang for Qmelk, sier Myrdahl. Minus 1% i markedsandel eller -5% i volum er tall Q-sjefen liker dårlig.

- Her er det bare å brette opp ermene og slå tilbake. Konkurranse liker vi, men å tape liker vi ikke, understreker Myrdahl.

Må være best når det gjelder

- 1/3 av forbrukerne har fortalt at de foretrekker Q, og da er det naturlig at vi kjemper oss til 1/3 markedsandel der hvor vi konkurrerer, sier Myrdahl.  Ifølge Q-sjefen er åpen innovasjon med involvering av forbrukerne er Qs måte å sikre fortsatt vekst.

I tillegg er Myrdahl bestemt på at Q-Meieriene må anstrenge seg mer for å være best på den siste 10 meteren, som Q-sjefen kaller butikkhylla for.

Det hjelper nemlig lite å ha de beste produktene om ikke Q er tilstede under selve finalen; når forbrukeren er i butikken og fyller handlekurven, hevder Myrdahl.

- Den jobben klarer vi ikke fullgodt uten daglig hjelp fra butikkpersonalet. Det er bare takke alle som hver dag sørger for at Q-produktene er på plass i butikkhyllene, avslutter Myrdahl.

Bilder til saken: