Det er ikke sikkert du umiddelbart blir sterkere, gladere eller sprekere med Skyr Proteindrikk, men med et variert og sunt kosthold har man definetivt større forutsetninger for å bli det.

av: Aut klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite

Skyr Proteindrikk er et magert melkeprodukt som naturlig kan inngå i et variert kosthold.
Uavhengig om man trener mye, lite – eller tilnærmet ingenting , har kostholdet stor betydning for  energinivået i kroppen.

Plan for måltid

Det aller viktigste er å ha en plan for måltidene og hva man putter i seg, enten målet er maksimal utbytte av treningsøktene eller man bare ønsker å opprettholde energien i hverdagen. Mat og drikke er ikke bare forutsetningen for å kunne prestere bedre, men også for å bygge opp igjen og restituere etter aktivitet.

Smart valg

De fleste mosjonister, kommer langt med helt vanlig mat og regelmessige måltider gjennom dagen, helst hver 3.-4. time. Det som ofte kan være utfordrende, er når treningsøktene kommer like etter jobb før en har rukket å spise middag, seint på kvelden, eller for noen morgenfugler, tidlig på morgenen før jobb. I slike tilfeller kan det være greit å ha noe enkelt å gripe til før og/eller etter treningen. Frukt er et godt alternativ, men ønsker du litt mer næringsstoffer og metthetsfølelse, er Skyr proteindrikk et ypperlig og enkelt supplement.

Væske viktigst
Uansett hva eller hvor mye du trener, er vann det viktigste. Drikk gjerne både før, under og etter trening. Men, også melk og Skyr proteindrikk bidrar til å gjennoppbygge væskebalansen.
Restitusjon
Restitusjon handler i all hovedsak om å erstatte eller bygge opp igjen de kroppslige tapene  som kroppen påføres etter en treningsøkt. Først og fremst trenger vi væske, men også karbohydrat og protein er ofte nødvendig.

Noe av fordelen med Skyr proteindrikk, er det høye proteininnholdet. En porsjon eller drikkekartong rommer tre deciliter og inneholder hele 18 gram proteiner. Dette er samme proteinmengden som i to store egg. Proteinene i Skyr proteindrikk er biologisk fullverdige og inneholder derfor alle de nødvendige aminosyrene kroppen trenger for vekst, vedlikehold og restitusjon.

I tillegg er Skyr proteindrikk helt uten tilsatt sukker, og inneholder kun 3-4 % sukkerarter i naturlig form (i underkant av mengden sukkerarter i vanlig melk). En kartong Skyr proteindrikk bidrar dermed med 9-12 gram sukkerarter. Denne balanserte mengden sukkerarter gjør at Skyr proteindrikk passer for deg som vil ha mindre sukker, samtidig som den like gjerne kan drikkes før, som etter trening – eller som et mellommåltid. Har du hatt en lengre treningsøkt, kan du imidertid fylle på med en frukt i tillegg.  (Til sammenligning inneholder tre desiliter sukkerholdig saft eller brus 30 gram hvitt tilsatt sukker).

Mat som medisin
For personer som av ulike grunner spiser lite, eller utelater alle former for fisk, kjøtt eller fjærkre i kostholdet, kan Skyr proteindrikk sammen med andre melkeprodukter, også  være en nyttig og rikholdig kilde til verdifulle proteiner. 

Driver du regelmessig styrketrening, med fokus på muskeloppbygging, er det hensiktismessig at  restitusjonsmåltidet inneholde både karbohydrater og protein. Karbohydratene gjennoppbygger glykogenlagrene samtidig som de begrenser proteintapet fra muskulaturen, mens proteinene tilfører de aminosyrene som må til for å bygge muskulaturen opp igjen. Det er lett å tenke at glykogenlagrene er viktigst for dem som skal løpe langt, men også idretter med kortere varighet som krever kraft og hurtighet har bruk for velfylte glykogenlagre.

Et passende restitusjonsmåltid kan derfor være en Skyr proteindrikk + en frukt. 

Bilder til saken: