De viktige proteinene, vitaminene og mineralene sammen med vann, gjør at melken også er velegnet som restitusjonsdrikk og leskedrikk. 

Kasein- og myseprotein som vi finner i melk er lette å fordøye. Disse inneholder alle aminosyrene kroppen ikke klarer å lage selv, men må få tilført gjennom maten. Vi sier derfor at melkeproteiner har god kvalitet. Når kroppen vår får tilført proteiner kan den reparere og øke muskelmassen. 

Vitaminer man finner i melk er vitamin B2 og B12. Vitamin B2 blir også kalt for riboflavin. Dette vitaminet er viktig i flere av kroppens funksjoner. Det bidrar til å opprettholde normal hud og normalt syn, og ikke minst i omsettingen av jern og at vi har en normal energiomsetning.  

Mineraler man finner i melk er kalsium, fosfor og jod. Både kalsium og fosfor er viktige for at kroppen vår kan opprettholde gode tenner og knokler, samt ha en normal energiomsetning. Jod er viktig for at kroppen skal kunne produsere viktige hormoner, og for at skjoldbruskkjertelen skal kunne fungere som normalt. Hele 60 % av jodinntaket vårt kommer ifra melken, så bare det i seg selv er en veldig viktig grunn for å innta dagens tre anbefalte porsjoner med meieriprodukter. 

Kalsium

Visste du at du kan påvirke skjelettstyrken gjennom hele livet? Skjelettet har en helt unik støtte- og beskyttelsesfunksjon i kroppen, og er den strukturen som gjør det mulig at vi kan bevege oss og å holde oss oppreist. Uten skjelettet ville vi på det nærmeste vært en geléklump. Men, styrken i skjelettet kan variere fra person til person, og gjennom hele livet.

Jod

Er du i faresonen for å få for lite jod? Jod er et mineral som har viktige funksjoner i kroppen. Fordi jod trengs i svært små mengder blir det kalt for sporstoff. Jern og sink er andre eksempel på sporstoff. Jod trenger vi for å opprettholde normalt stoffskifte og for utvikling av nervesystemet.

Still Ane et spørsmål om ernæring

Spørsmål