De siste ukene har Q-Meierienes enorme melkekartong prydet bybildet utenfor Oslo S. På kartongen kan man gi sin støtte til kampen mot matsvinn. I skrivende stund har 253 369 trykket på matsvinnknappen.

Samtidig som de aller første forbipasserende ga sin støtte til kampen undertegnet 12 bransjeorganisasjoner og 5 statsråder en avtale om å halvere matsvinnet i Norge innen 2030 i tråd med FNS bærekraftmål.

Felles innsats

Med Matvett og Klima- og miljøminister Vidar Helgesen i spissen er partene blitt enige om en felles innsats i hele verdikjeden. Avtalen skal gi økt kunnskap om omfang og årsaker til matsvinn og bidra til erfaringsutveksling mellom aktørene.

Q-sjefen Bent Myrdahl var tredjemann til å trykke på knappen, etter Anne Marie Schrøder fra Matvett og Mette Nygård Havre fra «Spis opp maten», og han håper at enda flere gjør som de.

- Det er helt fantastisk at mer enn 250.000 ønsker å vise at de bryr seg om et samfunnsproblem som i dag ikke er så kjent, sier han.

Ansvar som matprodusent

Det lille utfordrermeieriet har hatt kampen mot matsvinn på agendaen i flere år og har halvert sitt svinn i produksjonen etter en rekke tiltak. Samtidig ser de at veldig mye av meieriproduktene som kastes ender i søppelkassen til forbrukeren.

- Her har vi et ansvar som næringsmiddelprodusent. Vi må lage gode produkter med god holdbarhet samtidig som at vi må øke kunnskapen om at man f.eks ikke kun må forholde seg til datomerkingen, sier han og peker på den seks meter høye kartongen utenfor Oslo S.

Budskapet Q-sjefen vil ut med er at best før ikke nødvendigvis betyr dårlig etter. Derfor er Q-Meieriene først ute med å merke melkekartongene med denne oppfordringen. Etter påtrykk fra Matvett og Mette Nygård Havre i folkebevegelsen «Spis opp maten», som hver eneste måned har minnet Q-sjefen på at dette burde være selvsagt, så er merkingen nå på plass på kartongene.

Myrdahl, som driver et meieri som har som strategi å alltid lytte til forbrukerne, har allerede planer om å flytte kartongen til flere byer slik at enda flere kan gi sin støtte til kampen mot matsvinn. Neste by ut er Stavanger og Gladmatfestivalen. Han håper siddisene tryker like mange ganger som Oslo-folk.

Folkeaksjon for å redusere matsvinn

- Med Facebook-siden "Spis opp maten" prøver vi å skape en folkeaksjon for å redusere matsvinnet i Norge. Det er derfor gledelig at Q-Meierene hører på oss forbrukere og tar matsvinn på alvor. Mange forbrukere ønsker å redusere sitt matsvinn, men de trenger litt hjelp for å få det til, sier ildsjelen bak initiativet Mette Nygård Havre.

Hun mener at opplysningskampanjen om matsvinn som Q-meieriene har er glimrende for å øke kunnskapen til forbrukere. Melkekartongen har de fleste på kjøkkenbordet hver dag og nå er flatene på Q sine kartonger dekket med informasjon om matsvinn og gode restematoppskrifter.

- Husk at melk skal ikke i vasken! All melk kan brukes. Har den klumpet seg så hell den i vaffelrøren, sier Nygård Havre.

355.000 tonn kastes

- Vi kan ikke leve med at vi kaster over 355.000 tonn mat i Norge i dag. Derfor må vi sette dette på dagsordenen slik at hver enkelt forbruker, og ikke minst produsent, kan gjøre det de kan for å halvere matsvinnet de neste årene, sier Anne Marie Schrøder som sammen med Myrdahl er positive til at det nå er signert en bransjeavtale.

- Vi håper enda flere følger vårt eksempel og støtter kampen mot matsvinn. Over 250.000 mennesker har trykket på én knapp. Det sier mye om hva forbrukerne forventer i fremtiden, sier Myrdahl.

Bilder til saken: