På vår første «Forbrukerdag» ble alle forbrukerne som hver eneste dag hjelper oss i det lille utfordrermeieriet med å bli litt bedre hyllet.

Foran flere hundre fremmøtte fikk Q-sjefen formidlet at det ikke bare er han som kan kalles Q-sjef – det er faktisk alle Q-forbrukerne der ute som er sjefen i Q-Meieriene.

Innovasjon og bærekraft

Programmet hadde fokus på innovasjon og bærekraft, og for å få svar på spørsmål om hvordan vi sammen kan finne bedre løsninger på utfordringer som matsvinn og emballasje var dagen delt i to. Først var det flere hundre skolebarn som blant annet fikk treffe den unge gründeren Max Gouchan, eventyrer Samuel Massie og matredderen Mette Nygård Havre som hadde med seg fremtidens matredder, sønnen Oskar på 9 år.

Senere på kvelden var det et mer voksent publikum som fikk høre de to sistnevnte og forklart hvorfor fremtiden er digital av styremedlem i Q-Meierienes eier, Kavlifondet, Silvija Seres.

Forbrukerdrevet meieri

Q-sjefen Bent Myrdahl var strålende fornøyd med dagen og fikk fra scenen både formidlet meieriets måter å jobbe på, både generelt og med nye ideer. Han fikk også vist melkeprodusentenes tilnærming til teknologi.

- Vi kan ikke bare si at vi er forbrukerdrevet, vi må også vise det, sier Myrdahl som hadde invitert flere hedersgjester til denne dagen. Disse var forbrukere som har kommet med en ide som er realisert og som er blitt til suksesser i butikk. I tillegg var flere av de som i sommer skal pryde meieriets melkekartonger til stede i salen.

Elleve Q-forbrukere deler nå sine utvalgte oppskrifter og smarte mattips med melkedrikkere over hele Norge via melkekartongenes flater. På kartongenes forside finner du bilde av forbrukerne og deres tips, selve oppskriften finner du på kartongens bakside. 

- Med dette viser vi at vi er tilgjengelige for de som ønsker å engasjere seg i f.eks innovasjon eller som bare rett og slett ønsker å få en ny favoritt i butikkenes kjøleskap.

Innovasjonspris og forbrukerpris

Dagens største øyeblikk var nok da Teglverket skole fikk innovasjonsprisen for en av sine ideer for å redde mer mat. Med en 3D-printer og et innovasjonsstipend på 50.000kr håper Q-sjefen at det skal komme mange flere ideer fra fremtidens innovatører.

- Vi ser at de unge er langt bedre til å tenke utenfor boksen og samtidig ta et bevisst valg i utfordringer knyttet til emballasje og matsvinn, sier Myrdahl.

Helt til slutt fikk Ragnhild Zorilla den gjeveste forbrukerprisen for sin ide om Skyr® Mini. Hun satt på T-banen og ønsket seg et mer praktisk måltid for sine sultne barn som ikke griste for mye på farten.

Ideen hennes har nå omsatt for mer en 100 millioner kroner og har også vunnet dagligvarebransjens innovasjonspris.

I følge Myrdahl var dagen en såpass stor inspirasjonskilde at Q-Meieriene nå tar satse på å arrangere dette hvert år slik at alle som hjelper det lille meieriet med å gjøre ting på en litt smartere og bedre måte kan takkes skikkelig for sitt engasjement.

Bilder til saken: