Etter lanseringen av Min Q idé i mai i fjor hadde vi et håp om å få inn 400 ideer i løpet av 2015. Da vi gikk inn i 2016 var det allerede over 600 på plass i idébanken! Vi i Q har bestemt oss for at det er forbrukeren som er sjefen. Da må vi lytte!

Det er helt fantastisk at forbrukerne ønsker å være med og påvirke hva som skal komme i meierihyllene sammen med oss i Q-Meieriene. De som har satt sine ben i en dagligvarebutikk skjønner sikkert at vi ikke klarer å lansere 600 nye produkter, men uansett hvor «crazy» ideen er så går vi igjennom den og ser om det er interessant - og ikke minst om det er gjennomførbart.

Alle ideene blir nøye gjennomgått

Ideer som det ikke blir noe av bidrar likevel til at vi kan se hva som rører seg der ute og hva forbrukerne er opptatt av. Selv om det bare kommer fra en person så er det viktig for oss! I tillegg lagrer vi en avslått idé og tar den opp igjen senere. Kanskje var ikke markedet modent for det akkurat nå eller kanskje lille Q ikke hadde plass til denne type produksjon? Alle ideene stemples etterhvert som de gjennomgås av undertegnede og resten av Q-gjengen. Ikke alltid er det lett å finne et stempel som passer og noen vil nok bli værende lenge under statusen "vurderes". Kanskje fordi vi elsker ideen, men ikke ser at det er mulig å lansere med det første. Les mer om stemplene her.

En av de mest likte ideene viste seg fort å være Skyr® med kokossmak. Ingunn delte denne ideen med oss og skrev «Produser en SKYR med smak av kokos! Det kommer til å bli en suksess!». Nå lanserer vi Skyr® Kokos og satser på at Ingunn har rett. Det må jo bare bli en suksess. Miriam ønsket at vi skulle lage en med kokossmak med navnet "Klin Kokos", men vi gikk altså for det mer tradisjonelle navnet Skyr® Kokos.

Vi bestemte oss fort for å ikke vektlegge antall likes eller kommentarer på ideene, men det er jo klart at vi ikke klarer å lukke øynene for noe som blir så godt mottatt. Ingunn og Miriam var langt i fra de eneste som tipset oss om Kokossmak.

Forbrukerne er klin kokos og koffeinsultne

Over 20 «kokosrelaterte ideer» er kommet inn. Mange vil gjerne kombinere med andre smaker og noen av ideene går på yoghurt, pålegg eller drikke m.m. I tillegg får vi inn tips på våre månedlige nettmøter på Facebook og folk sender oss mail, brev og meldinger. Kokos har gått igjen hver eneste måned. Allerede før den er kommet ut i butikk har Skyr® Kokos fått terningkast 6 i VG!

Det samme gjelder kaffe. Dette er en smak som vi ser er sårt savnet i meierihyllen. Venke ville ha Skyr® med cappucino, Cathrine ville ha kaffe/mocca og andre ville ha sjokolade og kaffe. Siden kaffe er fellesnevneren her kommer vi med Skyr® med kaffe og vanilje. Grunnen til at vi velger vanilje i tillegg er fordi denne kombinasjonen slo best an i smakstester. Kaffe og vanilje ble smak i verdensklasse, om vi så skal si det selv.

Skyr® med Kiwi & lime og Skyr® med Grønn te & sitron er andre ideer som du nå kan plukke opp i butikken. Takk til alle som foreslår smaker!

Pose er kommet for å bli

Da Eirik stilte spørsmålet «Hva med yoghurt på pose?» så snudde vi oss fort rundt og lagde Q Frokostyoghurt på pose i smakene vanilje og naturell. Mange likte Eirik sin ide godt, men det var flere som synes denne posen var for stor. Eirik var faktisk en av de.

Det kom derfor fort flere tips om å lage mindre poser som man kunne ta med seg på farten på vei til jobb og skole. Skyr® Mini er allerede blitt en stor suksess og at den passer perfekt i matboksen har fått forbrukerne til å etterspørre yoghurt på samme format.

idebildesamling

Derfor lanserer vi nå  Q Frokostyoghurt på liten pose i smakene blåbær og den friske melon og pasjonsfrukt! Ikke noe søl og ikke noe stress. Ta den med deg der du skal!

Når det gjelder Skyr® er det flere som tenker motsatt av miniposetilhengerne. Her har vi fått flere Q-tips på større beger for Skyr®. Derfor lanserer vi nå 350g husholdningsbegre med Skyr® vanilje og Skyr® naturell. Kanskje litt langt unna Heidi sin idé om Skyr® i store bøtter 1000g, men litt nærmere Kristin sin idé om Bøtte med Skyr®.

Glutenfritt og sukkerfritt

Andre trender vi har plukket opp gjennom Min Q idé er etterspørselen etter glutenfrie produkter. Maria og Marianne pekte oss i retningen av å tenke glutenfritt. Derfor kommer nå Skyr® med glutenfri müsli! Takk!

Det samme gjelder engasjementet rundt søtning. Her ser vi at innsenderne ikke er enig. Noen vil ha mer sukker, mange vil ha mindre sukker, andre vil ha uten tilsatt sukker, flere vil ha kunstig søtning, noen ønsker stevia og sukrelose. Vi ser dog at de fleste ønsker mindre sukker i hverdagen og det har vi hørt på. Flere varianter er uten tilsatt sukker og vi lanserer også en ny Skyr® med stevia! Vi synes det er viktig med valgfrihet.

Skyr® og Cottage Cheese var et produkt som vi kan takke instagrammerne for. Det gikk ikke mange dagene etter lanseringen i september før det kom et krav om at vi også burde ha en uten tilsatt sukker. Nå kommer vi med en Skyr® og Cottage Cheese uten tilsatt sukker. Takket være forbrukernes krav til oss!

Alt mellom himmel og jord

Det er også flere ideer som vi fremdeles jobber hardt med. Vi ser nærmere på kvarg, milkshake, is, hundrevis av forskjellige smaker, drikkeyoghurt, drikkeSkyr®, laktosefrie produkter, rømmeprodukter, kremfløte, smaksatt melk, ny emballasje, forskjellige typer yoghurt osv osv osv.

Dere har virkelig fått hjulene i sving på Q-kontoret. Sa jeg takk? Jeg gjorde kanskje det, men sier det igjen. Takk! Takk for hver eneste idé og forbedringstips. Skal vi kunne kalle oss forbrukerdrevet er vi avhengig av at forbrukerne hjelper oss med de neste produktene i butikkhyllene! Legger til en takk til.

Hilsen Forbruker-Mads  

P.S Se på noen av disse idéene. Hatten av for kreativitet!

Det finnes hundrevis av andre knallgode idéer. Noen kan vi gjennomføre andre ikke. Så ikke nøl med å dele din idé med oss. Se alle idéene her og legg igjen din :)

Bilder til saken: