test

Lørdag delte vi ut vår første «Q-Matredderpris». En utmerkelse vi skal overrekke en organisasjon, privatperson eller andre som gjør det lille ekstra i kampen mot matsvinn hver eneste måned.

[[ RichText template tag ngremotemedia is not configured ]]

Den aller første prisen gikk til «MiljøMarie», en jente som har tatt kampen mot matsvinn både ved å redde mat på hjemmebane, men også ved at hun tar tak på jobb.

Små tiltak hjelper

- Vi var den første bedriften i verden som endret datomerkingen på produktene våre slik at folk kunne få et forhold til matsvinn på en helt annen måte. Men vi kan ikke stoppe der og si oss fornøyd, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

«Best før, men ikke dårlig etter» ble implementert etter en idé fra Mette Nygård Havre. Den gang en vanlig «Q-forbruker» og melkedrikker. Nå har hun startet sitt eget selskap hvor hun vier tiden sin til å bekjempe matsvinn på heltid.

Initiativtaker Mette er også invitert med i juryen til den månedlige matredderprisen og nå ønsker hun flere nominasjoner til hvem som fortjener prisen. Kanskje kjenner du til noen som gir det lille ekstra for å få bukt med matsvinn? Gå inn på vår matredderside og nominer en som du mener fortjener å vinne matredderprisen for sin innsats her.

- Matredderprisen kan gå til en enkeltperson, bedrift, organisasjon, skole, barnehage eller andre som har gjort noe spesielt for å redusere matsvinn. Det er viktig å få frem at vi alle må ta kampen mot matsvinn uansett hvor eller hva man jobber med, sier jurysjefen Mette.

Fokus på bærekraftige løsninger

På lørdag var Q-sjefen og Nygård Havre til stede under «Grønn festival» i Bergen sammen med Too Good To Go, Smaksverkstedet, Tesla og flere andre som ville sette fokus på bærekraftige løsninger.

Her utfordret Myrdahl folk til å stole på sansene sine og serverte melk som var gått noen dager over datoen.

- De aller fleste sier at de drikker melk etter utgått dato, men vi treffer også mange som rynker på nesen. Da vi forteller de at den er like fin er de skeptiske, men når de først tør å smake så skifter de mening. Datoskrekken ligger i hodene til folk, og her må vi informere bedre for å hindre unødvendig matsvinn, sier Myrdahl.

Derfor bruker han gladelig helgen sin på å spre budskapet om hvor viktig det er at vi alle bidrar til å kaste mindre mat.

[[ RichText template tag ngremotemedia is not configured ]]

Husk å bruke sansene dine før du kaster spisbar mat. Se, lukt og smak!

Matredderdagen

28. mars 2019 inviterer Q til Norges største matredderdag der vi ønsker å spre enda mer informasjon om kampen mot matsvinn.

- Dette er en kamp som vi ser engasjerer. Også blant våre egne medarbeidere. Vi hører at folk er stolte av å jobbe i Q fordi vi tar kampen på vegne av forbruker, sier Myrdahl.

At en næringsmiddelbedrift bruker tid og ressurser på å få folk til å bruke opp maten i stedet for å kaste den og kjøpe mer mener han er viktig.

- Vi må skape vekst ved å lage smartere og bedre produkter, ikke ved å oppfordre til sløsing. Alle har et ansvar for miljøet så vi også må starte et sted og ta kampen videre, sier han til slutt. 

Bilder til saken: