Creme fraiche sammen med epler og matlagingsredskap

Q-Meieriene tar enda et steg i retningen av å være en fullverdig meierileverandør og bryter denne gangen nok et monopol i daglivarehandelen. 

Endelig, etter utallige henvendelser fra forbrukere som ønsker seg Crème Fraîche fra det lille utfordrermeieriet kan Q-sjefen Bent Myrdahl vise frem et nytt matlagingsprodukt.

Veldig anvendelig produkt

- Vi ønsker å ta opp kampen med konkurrentens monopol innen matlagingsprodukter. Mange lojale Q-forbrukere har via mail, våre nettmøter og sosiale medier fortalt oss at de helst vil dekke sitt behov for meieriprodukter ved å kjøpe alt fra Q, sier Q-sjefen.

- Crème Fraîche fra Q kan du bruke til alt, sier produktsjef for matlagingsprodukter Anne Merete Samnøen og får et engasjerende nikk fra sidemannen sin på kontoret, Cedric Mediavilla. Qs franske alibi har vokst opp med det franske produktet som «tåler alt».

Med 35% fett er Crème Fraîche et unikt matlagingsprodukt. Fettinnholdet gjør at det er kokestabilt. Teknisk sett er produktet høypasteurisert syrnet kremfløte som i tillegg er homogenisert under høyt trykk for å bevare fettet slik at det ikke skiller seg i varme retter.

- Jeg ble veldig overrasket da jeg kom til Norge og så at folk tilsatte lettrømme i kokende gryter og sauser. I Frankrike er det «terrible» eller «fy-fy» som dere sier, forklarer Cedric engasjert.

Frisk og kremete

En annen oppdagelse han gjorde var at de nordboerne han traff aldri tenkte på å bruke Crème Fraîche i kalde retter.

Som navnet kanskje tilsier så er dette på mange måter en frisk krem. Med andre ord gir det ifølge Q sin franskmann en frisk og deilig smak som gir et ekstra godt innslag i dressinger, bakverk eller desserter.

- Det beste jeg vet er å lage hvit pizza, eller «flammkuchen». Du smører bare Crème Fraîche på pizzabunnen og tilsetter f.eks løk, bacon og ost, sier Cedric i det Anne Merete bryter inn, godt støttet av Q-sjefen, at hun gleder seg til å få dette servert i kantinen på fredag.

Anne Meret og vårt franske Creme Fraiche-alibi, Cedric viser stolt frem Q sitt nyeste produkt!

Tilfører konkurranse

I tjue år har Myrdahl kjempet for å tilføre konkurranse, øke mangfoldet og gi forbrukerne valgfrihet.

- Tidligere har vi lansert lettrømme og Drømmelett, og nå synes vi at det er på tide at kategorien Crème Fraîche får mer oppmerksomhet.

Q-Meieriene har nå tre «rømmeprodukter» med forskjellige egenskaper. I tillegg til Crème Fraîche lager meieriet også Lettrømme med 18% fett og det lettere alternative Drømmelett med bare 5% fett. Begge fungerer best som tilbehør til laks, taco og utallige andre retter og selvfølgelig også dip og dressinger osv.

Ønsker tips til flere matlagingsprodukter

I følge Q-sjefen er Crème Fraîche et veldig anvendelig produkt som de ser stort potensiale i. At det er såpass mye etterspurt av Q-forbrukerne var vedlig viktig i beslutningen om å kjempe med dette produktet i butikk.

- Vår Crème Fraîche leveres med et friskt design som skiller seg ut i hyllen og i et solid beger med skrulokk akkurat slik forbrukerne ønsker det, sier Q-sjefen som igjen kan skrive historie med å bryte nok et monopol.

Q-sjefen ønsker samtidig tips til flere matlagingsprodukter. Har du en god idè eller noe du savner når du står og lager mat på kjøkkenet? Legg igjen din idé på Min Q her.

Bilder til saken: