-Da vi i Q-Meieriene utfordret yoghurtmonopolet med Skyr® i 2009 viste det seg raskt at Skyr® var det vippepunktet vi trengte for å rokke med monopolet, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Q-sjefen mener at Q-Meieriene traff en trend med proteinrike Skyr®, som ingen andre hadde sett. Nå er Skyr® en merkevare som 9 av 10 kjenner til, og en del av kostholdsvanene til mange forbrukere. Q-Meieriene flagget i fjor en målsetning om å tredoble yoghurtomsetningen og nå følger det lille forbrukerdrevne meieriet opp løftet sitt med en rekke nye produkter. I sentrum står smak, mindre sukker og fokus på forbrukernes tilbakemeldinger og ønsker.

Skyr® med tidenes relansering

Nå relanseres Skyr® med en rekke nye smaker, nytt design, bedre skje og spennende müsli.

- Kaffe og vanilje er en smak som har vært savnet av forbrukerne i mellommåltidskategorien. Som smak lanseres dette nå for første gang i norske yoghurthyller. Skyr® Kaffe & Vanilje dukker opp sammen med Skyr® Kokos, som er den desidert mest populære idéen i Q-Meierienes forbrukerdrevne idébank, sier produktsjef for Skyr® Ingrid Humlung.

Q utfordrer sukkerinnholdet

Nye müslivarianter, deriblant en glutenfri müsli som Q er først i markedet med etter innspill fra forbrukerne, ny smak med kiwi & lime, vanilje - og grønn te & sitron kommer alle uten tilsatt sukker. Sistnevnte er søtet med Stevia som er blitt mer og mer etterspurt av forbrukerne.

I tillegg kommer det to nye og større husholdningsbeger med Skyr® hvor innholdet er økt fra 300 til 350 gram.

- Alle de nye variantene er nøye testet på smak og vi kan stolt si at dette er smak i verdensklasse, sier Humlung.

- Vi er en liten utfordrer og denne rollen beviste vi i fjor da vi gikk først ut i kampen mot sukkeret. Her er vi bestemt på å fortsette å utfordre og vi skal gå ekstremt langt, sier Q-sjefen Myrdahl og legger til at hvis alle hadde gjort som Q kunne man ha fjernet opp til 600 tonn sukker i året.

Q Frokostyoghurt – nå også for de som er på farten

Q-Frokostyoghurt er et resultat av Qs forbrukerdrevne innovasjon som i fjor resulterte i en unik ståpose som tåler hard medfart og har en praktisk skrukork. Mange forbrukere har kontaktet Q med ønske om en mindre pose og endelig er den her!

Q-Frokostyoghurt i små poser passer for de som vil ta den med på vei til jobb eller skole. Dette er en sunn hverdagsyoghurt som fortsatt har 30 % mindre sukker enn vanlig yoghurt og de første smakene på liten pose er populære blåbær og melon & pasjonsfrukt.

-Vi håper Q-Frokostyoghurt i små poser kan gjøre hverdagen til familier litt sunnere og enklere, sier produktsjef i Q, Cedric Mediavilla. Vi lanserte i fjor Skyr® Mini på lignende pose og dette ble den store vinneren i dagligvarehandelen. Produktet som passer utmerket i matpakken selger mye bedre enn det noen av oss i Q hadde forutsett så det er derfor utrolig artig å kunne fortelle at vi følger opp med nye vinnere også i 2016, sier produktsjefen Cedric.

Skyr® & Cottage Cheese

-Hos oss i Q-Meieriene er det å tilby forbrukerne valgfrihet særdeles viktig, og vi synes derfor det er spesielt viktig å kunne tilby Cottage cheese-forbrukerne et alternativt mellommåltid, sier Q-sjefen Bent.

Skyr® & Cottage Cheese viste seg umiddelbart å være en stor suksess som ga mange gode tilbakemeldinger fra forbrukerne, og det kom fort et krav om en Skyr® & Cottage Cheese uten sukker. Derfor utvider Q nå med enda en variant med deilig smak av vanilje uten tilsatt sukker.

Alle innovasjonene kommer som følge av åpne innovasjonsprosesser der forbrukerne har vært sterkt involvert. - Nettopp fordi forbrukerne er med på laget, har vi stor tro på at nylanseringen skal ta nye jafs av yoghurtmarkedet, sier Bent Myrdahl.

Bilder til saken: