I en rykende fersk omdømmerangering viser det seg at Q-Meieriene er best i bransjen!

- Vi har de siste årene åpnet opp meieriet vårt og fått forbrukerne med på laget. Det er til syvende og sist de som kjøper produktene og bruker de hver dag som skal bestemme og det tror jeg slår positivt ut for oss, sier Q-Sjefen Bent Myrdahl.

Datomerking og Skyr®

En av de sakene vi i Q har fått mest positiv oppmerksomhet rundt har vært vår kamp mot matsvinn. I 2017 skrev vi i det lille utfordrermeieriet historie da vi, som først i Norge, endret datomerkingen på melkekartongene til "best før, men ikke dårlig etter". I 2018 har nå flere store næringsmiddelbedrifter fulgt etter. 

- Uten press fra forbrukerne hadde vi sikkert aldri fått dette til, men når vi nå er trent til å lytte til sjefen vår, som er forbrukeren, så motiverer det de ansatte til å stå på for å yte det lille ekstra, sier Myrdahl.

Også kvaliteten på produktene er blitt bedre og i 2016 relanserte vi Skyr® med en bedre konsistens og smak. Etter dette har salget bare gått oppover og Skyr® har blitt det viktigste mellommåltidet for veldig mange i Norge.

Brutalt ærlig

Q-Sjefen peker også på at et av budene de ansatte lever etter hver eneste dag er å være brutalt ærlig. Dette mener han gjør dialogen mellom forbruker og Q unik. 

- Vi er ikke verdensmestere så det er alltid rom for forbedring. Q har alltid vært en liten utfordrer som jobber for at forbrukeren skal få de produktene han eller hun ønsker og som kanskje løser en problemstilling i hverdagen, sier han.

YouGov BrandIndex rangeringer for 2017 kartlegger hvilke merkevarer som har fått mest positiv omtale i Norge. Rangeringene er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex sin Buzz-score (positiv snakkis) for 250 merkevarer i Norge.

Les mer om rangeringen på YouGov sine sider

Bilder til saken: