Vi i Q-Meieriene var onsdag 8. oktober så heldige å få være med på Aftenpostens klimakonferanse "Kloden vår". 

Foran 1400 skolebarn på dagtid og for 1000 voksne på kveldstid fortalte Q-sjefen Bent og ForbrukerMads om Q sitt bidrag i kampen mot matsvinn. I tillegg fikk alle som ønsket smake på melk som var gått ut på dato. Et av hovedbudskapene vi har i kampen mot matsvinn er å lære forbrukerne opp til å se-lukte-smake. Noe de fremmøtte kunne få forsøke selv.

Barn og voksne vil begrense matsvinn

- For en energi! sa Q-sjefen etter å ha snakket til de mange hundre elevene som hadde møtt opp på Folketeateret i Oslo.

Et rungende ja kunne høres fra salen når Bent spurte om de ville hjelpe Q i kampen mot matsvinn.

- Et helt Q-meieri kastes hvert år hvis vi samler alt som kastes av meieriprodukter, kunne Q-sjefen fortelle. Noe som var en like stor øyeåpner for de som hadde møtt opp på kvelden.

Matsvinnregnestykket

100 millioner melk fra 14000 kuer på 550 gårder er det forferdelige regnestykket som man har med å gjøre når man summerer opp matsvinnet. 61% av det som kastes er det vanlige husholdninger som står bak. 

- Vi kan godt skylde på forbrukerne, men vi har bidratt til dette opp gjennom årene med å fokusere på dato. Nå ønsker vi å fokusere på at datoen bare skal gi en formening om at du må se, lukte og smake etter at datoen er passert, fortlate Forbrukersjef Mads fra scenen.

Etter at Q lanserte datomerkingen "best før, men ikke dårlig etter" har mange henvendt seg til det lille forbrukerdrevne meieriet og sagt at datofobien deres er blitt kurert.

- Det er akkurat det vi ønsker. Vekk fra datotvangen, fortalte Q-sjefen.

Klimakonferansen bød på interessante debatter om konvensjonell landbruk kontra økologisk landbruk. Klimaforsker Helge Drange fortalte både voksne og barn om økt temperatur i havet og konfransieren fikk smake på insekter som kanskje er det vi skal spise i fremtiden.

Bilder til saken: