Be elevene lage en rett av mat som allerede finnes i hjemmet, uten å måtte gå å handle. Gi dem i oppgave å sjekke fryser, kjøleskap, skuffer og skap, og finne rester å bruke opp.  Et tips er å gi elevene en matvare eller matrett de kan ta utgangspunkt i. F. eks «egg» eller «suppe». Elevenes oppgave blir da å være kreative rundt denne matvaren eller matretten, hvor målet er å bruke opp rester. Be dem også om å dokumentere prosessen med bilder. Kanskje kan dere gi dem i oppgave å skrive ned oppskriften de faktisk er med på å skape?

Be elevene komponere sitt eget grovbrød, laget av tørrvarer som finnes i skuffer og skap hjemme. Denne prosessen må elevene dokumentere i form av en rapport, gjerne med bilder eller video. Gi dem også i oppgave å skrive en tekst om hvordan redde tørt brød.

Be elevene planlegge en middagsmeny basert på mat som finnes i fryser og kjøleskap. Kan en av dagene bli en treretters?

Gi elevene i oppgave å argumentere for hvorfor det er viktig å ikke kaste mat. Be dem også om å reflektere rundt hva de selv kan gjøre for å kaste mindre. Tilleggsoppgave: Hva kan butikker, hoteller og restauranter gjøre for å kaste mindre? Hva kan gjøres på skolekjøkkenet?

Be elevene om å finne 5 matvarer i hjemmet og vurdere matvarene ift. klimaavtrykk.

Be elevene om å finne 5 matvarer i hjemmet og skrive om måter å bruke opp disse matvarene på. Gi dem i oppgave å lage noe basert på en av dem.

Gi elevene en enkel oppskrift på f. eks smoothie, lasagne eller spagetti og kjøttsaus. Be elevene komme med ideer til hvordan inkludere rester i oppskriftene. Gi dem i oppgave å tilpasse oppskriften deretter og lage ny fremgangsmåte.

Gi elevene i oppgave å gjennomføre en matredderbingo! (Link til bingoen)