Q 2.jpg

Lukt er en av våre mest sentrale sanser. Likevel er vi lite bevisst på lukt og effekten av lukt, og i koronapandemien fikk vi for alvor erfare hvor viktig denne sansen faktisk er. Jeg jobber som professor på Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger og leder prosjektet om barns luktesans.

Barna kunne bli mer bevisste på luktesansen når de spiser produktene deres. Dere kunne legge til lukt-relaterte aktiviteter til emballasjen til Q-frokostyoghurtene eller familievennlig kartong med skrukork (vedlagt en enkel skisse for å illustrere ideen). Frokost er en multisensorisk opplevelse og vi kan gjør barna mer bevisste på luktesansen og berike deres opplevelse av yoghurtene. Gjennom luktesansen vil barn legge merke til nye elementer i mat, skape minner rundt bordet og få en rikere hverdagsfrokost.

Et par forslag til teksten på emballasjen:

-Hva lukter du – melk, jordbear, vanilje, banan, blåbær? Hva minner deg lukten om?

-Lukter det annerledes når du legger til sprø topping eller müsli?

-Prøv å ta en bit uten å lukte, smaker det annerledes da?

-Hva mer har vi på bordet, kan du erkjenne det gjennom luktesansen din?

-Hva lukter sterkest og hva lukter minst?

-Prøv å lukte med lukkede øyne. Ta noe fra bordet og la barnet gjette hva det er. Kan du kjenne lukten?

Nylig åpnet vi en utstilling på Vitenfabrikken i Sandnes hvor man for første gang i Norge - kanskje i verden - introduserer barn til historier illustrert med lukt. Målet er at barna bruker luktesansen mer bevisst og gjerne strategisk. Tenk at neste generasjon har blitt flinkere til å navngi ulike lukter enn foreldrene deres! Vitenfabrikkens jobb er å skape en interesse for realfag, og vekke en nysgjerrighet hos barna, så kunne anbefalle flere luktaktiviteter med barna.

Kontakt: Professor Natalia Ingebretsen Kucirkova

natalia.kucirkova@uis.no

Tel:93649467

Comment icon 0
NK
NataliaKucirkova