Det er mange og flere og flere blir det som sliter med diagnosen irritabel tarm.

Hvor det er mye frukt og bær som man ikkke tåler, i tillegg til laktose.

Savner en serie der man er «sikker» på å ikkje bli dårlig!

Noe som også hadde hjulpet mange med gluten allergi som også ofte sliter med de samme tingene.

Kommentarer til idéen

Jeg også savner Skyr som er lavfodmap. Jeg har aldri funnet den som er naturell i noen butikker jeg har vært i, ellers kunne jeg jo tilsatt det jeg tålte selv, men klart det hadde vært stas med utvalg.

Jeg tror Skyr Blåbær og Skyr Jordbær og lime muligens er lavfodmap, mens for eksempel fersken, mango, eple, pære, bjørnebær, all juice fra konsentrat og glutenholdige korntyper (selv om det er fruktanene og ikke glutenet vi reagerer på ved IBS), er høyfodmap.

Det finnes masse informasjon på nett med lister over hva man kan spise og ikke på lavfodmap-diett. Det er også en del man kan spise i begrensede mengder, for eksempel kan man ha opptil 28 g amerikanske blåbær og 45 g bringebær.

- Ingvild Askeland Svendsen, 10. aug. 2018
Rapporter innlegg

Hei. Skal innrømme at dette er noe vi ikke kan så mye om.Forstår jeg det riktig så er det en fordel med Skyr®® naturell eller mindre bær? Alle Skyr®® er forøvrig laktoseredusert

- Mads Liabø, 13. jul. 2018
Rapporter innlegg
Comment icon 2
CS
Cecilie Stana