Q_lettmelk_fislimhk40.png

Folk flest kjøper mer enn én melkekartong når de først har tatt turen til butikken. Dersom innkjøpene er for hele uken kan det fort bli 4-5 kartonger. Dessverre er det nok fristende å bare ta plukke de kartongene som har lengst holdbarhet, selv om man fint kunne drukket opp en kartong med kortere holdbarhet tidlig i uken, og spart de som har lengst holdbarhet til slutt. Resultatet er at butikkene blir sittende igjen med masse returmelk som går ut på dato.

Løsningen?

Ha forskjellige farger på korkene for hver dato, evt for en to/tredagersperiode. Slik at f eks melk som går ut på dato 7/11 har gul kork, melk som går ut på dato 10/11 har grønn kork, 13/11 lilla, 16/11 rød og 19/11 blå (så kan man begynne på nytt igjen med gul kork den 22/11, osv)

Når kunden kjøper melk med minst to forskjellige utløpsdatoer (=korkfarger), blir de premiert på en eller annen måte. Enten ved nedsatt pris (men det er neppe motiverende nok), eller ved at de får et stempel på et «redd-melken-kort» i kassen (som kan gi en eller annen form for bonus/premie når man har samlet nok stempel), eller ved at man dermed er med i trekningen av en større premie en gang i måneden/kvartalet/året. Dette kan selvfølgelig gjøres på mange måter. Hovedsaken er at kundene blir oppmerksomme på dette melkesvinnet og blir motivert til å plukke med seg både «gammel» og «ny» melk til ukas forbruk, på en morsom og lettfattelig måte.

Comment icon 0
KY
Tini