Eirk hadde en idé om Frokostyoghurt på pose. Samtidig satt Q-meieriene og grublet på hvordan man kunne tredoble markedsandelene på yoghurt. Som et lite utfordrermeieri er det ekstremt vanskelig å ta opp kampen på noe så innarbeidet som yoghurt. Men med Eirik på laget prøver Q hardt!

"Hva med yoghurt på pose?"

Dette spørsmålet kom Eirik med høsten 2014. Idéen var så god at Q-sjefen, Bent Myrdahl, umiddelbart sjekket mulighetene for å utvide det lille meieriet i Gausdal utenfor Lillehammer. Idéen Eirik kom med resulterte i en investering på 40 millioner for å lage en helt ny produksjonshall og å kjøpe nytt (og brukt) utstyr. Noen måneder etter var Q Frokostyoghurt naturell og Q Frokostyoghurt vanilje på plass i butikk. Selv om det høres mye ut så er det 300 millioner mindre enn hva f.eks konkurrenten investerer i yoghurtmarkedet.

[[ RichText template tag keymedia is not configured ]]

Småbarnsfaren hadde sett seg lei på at yoghurtbegeret ikke lot seg åpne uten søl og at skjeen som roter rundt i begeret bidrar til å ødelegge holdbarheten. Derfor delte han idéen sin med Q. -Utrolig gøy, og artig å bidra når det ender i helt konkrete resultater, svarte Eirik da han ble intervjuet av Bergens Tidende i juni 2015.

Forbrukerne er i forkant

-Syv av ti innovasjoner forsvinner fort fra markedet eller renner ut i sanden, sier Q-sjef Bent. Derfor er det viktig at vi ikke sitter og funderer i kjelleren på fabrikken, men at det er de som skal kjøpe produktet som faktisk sier hva de vil ha. -Vi har lettere for å få tak i de som ligger litt i forkant. De henvender seg til Q fordi de vet at Q lytter til forbruker, sier produktsjef Øystein Skreien som var en av de første som tente på Eiriks idé.

Da Q åpnet opp sitt nye meieri så var Eirik hedersgjest. På scenen foran 100 fremmøtte bl.a stortingspolitiker Knut Storberget og Gausdals-ordføreren var det Eirik som kunne takkes for at dette var blitt noe av. Q er meget takknemlig for at Eirik og mange andre deler sine idéer hver eneste dag. Selvfølgelig kan ikke Q lansere 500 nye produkter i løpet av et år, men det gir Q en enestående mulighet til å se hva forbrukerne er opptatt av.

Har du en god idé? Ikke nøl med å dele den på Min Q.

Bilde i toppen: faksimile BT.no 22.07.15
Bilde i midten: skjermbilde av Eirik Helland Urkes kollasje delt på Facebook

Bilder til saken: