Lurer du på noe om Min Q-idé? Her har vi samlet de vanligste stilte spørsmålene. Om du har andre spørsmål, så send dem inn.

FAQ Min Q-idé

Hvordan legger jeg inn en idé?
Gå til http://www.q-meieriene.no/Min-Qide og finn «skriv inn din idé». Eller gå til http://www.q-meieriene.no/login og registrer deg.

Hvorfor må jeg registrere meg?
Da kan du lettere se aktivitet på din idé og kommentere andres ideer. I tillegg er det enklere for oss å gi tilbakemeldinger på ideen din.

Hvilke ideer vil dere ha?
Alle! Her er det forbrukerne som er sjefen. Selv om vi avslår en idé så er det viktig for oss å se hva forbrukerne ønsker. Vi lytter til alle!

Hva får jeg hvis ideen min blir til et produkt?
Ved å publisere en idé eller et forslag er den «alles ide» og enhver kan fritt utvikle nye ideer bygget på denne. Bidragsytere fraskriver seg således eventuelle immaterielle rettigheter og krav i det publiserte materiale og Q-Meieriene står fritt til å ta i bruk innsendte bidrag og gjøre endringer i dette. Vi kommer selvfølgelig til å gjøre stas på den eller de som har hjulpet oss og forbrukerne til å få et nytt og bedre produkt i butikk. Slik som vi gjorde med Eiriks idé (bt.no).

Hva skjer med ideen etter at jeg har delt den?
Mads hos oss går gjennom alle ideene og presenterer de for resten av Q-gjengen. Les mer her: http://www.q-meieriene.no/Min-Qide/Min-Q-ide-nyheter/Nyaapnet-idebank

Hvor lang tid tar det før en idé kan komme ut i butikk?
Umulig å si. Da vi lanserte Skyr® i Norge i 2009 hadde vi jobbet med det i over to år. Mye må være på plass før en idé lanseres. Har vi plass til å produsere og det er ingen store skjær i sjøen så tar det ca. ett år. Men butikkene må også ønske å selge produktet. Forbedringer og for eksempel ny smak på et eksisterende produkt kan gå mye raskere.

Hvor ofte lanserer Q-Meieriene nye produkter?
Vi prøver å få ut nye produkter i de tre «lanseringsvinduene» som dagligvarebransjen bruker. Februar, mai og september. Så vi er med andre ord «begrenset» til å lansere tre ganger i året.

Min idé har ikke fått noe stempel. Hvorfor ikke?
Da har vi enten ikke vurdert den eller så ønsker vi å diskutere litt mer før vi stempler.

Hvor lang tid tar det før ideen min blir stemplet?
Det kommer helt an på hvor mange ideer som er kommet inn og hvor kompleks ideen er. Noen ganger kan det være mange like ideer og de må da vurderes sammen. Mads prøver å stemple fortløpende og så møtes vi en gang i måneden og diskuterer idéer som Mads er litt mer usikker på.

Hvorfor er ideen min stemplet som avslått?
Vi er 100 % ærlig. Det står skrevet i våre 7 bud. Det er mange ting vi må ta hensyn til. For eksempel avslår vi nå alle idéer som har nøtter i seg. Dette fordi vi ikke har plass i produksjon til eget «rom for nøtter» i fabrikkene våre. Nøtteallergi er veldig alvorlig for mange og vi kan ikke ha spor etter nøtter i noe av det vi produserer. Vi må også se på om idéen passer den strategien vi har valgt for et produkt. For eksempel skal Skyr® være fettfri. Da blir det vanskelig å lansere en Skyr® med sjokolade eller annet som øker fettprosenten i Skyr®. Vi er som kjent et meieri og vi holder oss til det vi kan best, altså meieriprodukter, og det har vi tenkt å holde oss til fremover.

Ingen vet hva fremtiden bringer så det kan godt være at vi ønsker å utvide med ideer som er avslått om noen år. Men vi må svare for hvordan vi er rigget for øyeblikket.

Ideen min er stemplet som vurderes. Hva betyr det?
Liker Mads eller noen andre i Q ideen stempler Mads denne med vurderes og tar den videre til Innovasjonsstyret vårt. Det er en sammensatt Q-gjeng som vurderer nye ideer og innovasjoner. Her sitter det folk fra alle avdelingene våre og de har lang erfaring fra bransjen. De møtes en gang i måneden og diskuterer nye ideer.

Noen har brukt et bilde som er mitt på siden deres. Hva skal jeg gjøre?
I vilkårene står det at bidragsytere ikke må benytte andres materiale og innestår for at alt innhold som publiseres er egenprodusert. For eventuell opplasting av bilder må foruten fotograf også personer som eventuelt er avbildet samtykke til publisering. Kontakt oss her hvis du vil rapportere noe.

Mange foreslår laktosefrie produkter. Hvorfor skjer det ingenting?
Vi lanserte i mai vårt første laktosefrie produkt, UltiMoo. Vi vurderer alle laktosefrie produkter som vi liker, men å fjerne laktose er en tidkrevende og dyrere prosess enn "vanlig". For eksempel tar det 20 timer lenger tid å produsere laktosefritt og vi har ikke nødvendig utstyr for å starte produksjon av andre ting med det første. Men vi vurderer det :)

Bilder til saken: