— Ambisjonen vår er at jo mer du drikker eller spiser av Q-Meierienes produkter, desto bedre skal klodens klima bli, sier Bent Myrdahl.
Q-sjefen forteller at selskapet er i full gang med å redusere klimaavtrykket effektivt i hele verdikjeden.
— Vi har etablert et startpunkt og nå jobber vi systematisk med tiltak fra bonde og frem til forbruker. For oss handler det om å være ærlig på tallene i hele verdikjeden.
Han fortsetter.
— Dette blir et tiår med knallhardt arbeid for å redusere klimagassutslippene. Alle våre fremtidige valg skal bidra til å redusere vårt klimaavtrykk.
En langsiktig klimareise
Selskapets klimareise startet allerede i 2003 da de var først ute med å lansere skrukork på melkekartongene. Et tiltak som har vært viktig for å sikre god holdbarhet på melken. Deretter introduserte de målevinduet som et grep for å redusere melkesvinnet.
Da Q-Meieriene banet vei for tilleggsmerkingen på melk til «Best før, men ikke dårlig etter» fulgte flere store bedrifter etter. Målet var at flere skulle ta i bruk sansene og «se, lukte og smake» før de kastet melken.
— Det vi har gjort frem til nå er bare begynnelsen. Vi skal fortsette å kjempe hver dag for å gi forbrukerne bedre og smartere løsninger. Sammen med forbrukeren skal vi utvikle enda flere bærekraftige produkter, som fortsatt vinner smakstester og holder høyeste kvalitet, sier styreleder i Q-Meieriene Kristine Aasheim.
I februar 2020 lanserte Q-Meieriene blant annet sitt første plantebaserte produkt «Q® Planti®». Et kokosbasert produkt i yoghurthylla, som ifølge Aasheim smaker like godt som meieriorginalen. I lokket på den nye forbrukerdrevne innovasjonen finner man en treskje som gir lavere C02-utslipp enn plastskje.
— I den store sammenheng er Q liten. Vårt viktigste bidrag i klimakampen er kanskje ikke mengden utslipp vi skal kutte, men å gå foran som et godt eksempel. Handling og gjennomføring av små og større endringer må til for å bli klimapositiv, avslutter Aasheim.