Gründere, forbrukerinnovatører, professorer og skoleelever stod foran kameralinsen når Q arrangerte digital Innovasjonsdag. 

 

 

Onsdag 21.april inviterte Q til en heldigital innovasjonsfest. Arrangementet var en times livestream med gjester, prisutdelinger og underholdning.

— Innovasjon lar seg ikke stoppe av pandemi, kanskje tvert om. 1500 deltok. Det er dobbelt så mange som da vi arrangerte dagen fysisk i 2019, forteller Q-sjefen Bent Myrdahl.

Myrdahl skulle selvsagt ønske han kunne invitere til en fysisk møteplass. Men erfaringene fra denne dagen og "Matredderdagen" i høst, viser at det er mulig å engasjere og lykkes med digitale arrangement.

— Det var aldri et alternativ å droppe Innovasjonsdagen. Vi liker en utfordring, og har som så mange andre vært nødt til å finne nye måter å gjøre ting på.

— Vi har oppdaget at digitale arrangementer gir nye muligheter for interaksjon og engasjement. Samtidig har publikum all makt, og innholdet må derfor være knallgodt. Etter responsen å dømme føler vi at det traff, sier han.

Årets forbruker 
Livesendingen ble ledet av Harald Eia og hadde innslag blant annet fra det nye innovasjonshuset til Q, gründerfabrikken Askeladden & Co, senter for innovasjonsforskning i Stavanger og Ungt entreprenørskap.

I tillegg fikk publikum et ord med i laget når nye Skyr®-smaker skulle testes. Høydepunktet kom da «Forbrukerprisen 2021» ble delt ut.

— Gjennom året har vi delt ut innovasjonspriser til forbrukere som har fått realisert sin Q-idé. Den idéen som har lyktes best på markedet vinner hedersprisen «Forbrukerprisen», forteller Annette Waage Jung som er innovasjonsdirektør i selskapet.

Christian Andersson ble årets vinner. Etter innspill fra Christian har et lavere lokk og et bredere beger som er laget av gjenvinnbar plast gjort seksten millioner Skyr®-begre mer klimasmarte.

Høyt under taket for nye idéer
Q-Meieriene har gjort det til en del av sin merkevare å involvere forbrukerne i produktutviklingen. Den tette dialogen har blant annet ført til innovasjoner som melkekartong med skrukork, yoghurt på pose og ikke minst suksess-historien Skyr®.

— Vi jakter hele tiden flere forbrukerdrevne innovasjoner. Fram til nå har kapasiteten på våre to meierier vært sprengt. Nå bygger vi et nytt innovasjonshus på Jæren og har satt av god plass til enda flere forbrukerdrevne innovasjoner. Alle er velkommen til å dele sine idéer med oss, avslutter Myrdahl.

 

Bilder til saken: