«Vi har hatt noen ganske bra resultater fra detaljhandelen, det viser seg at forbrukeren ikke er død og at det er ting som beveger seg i riktig retning»,

sier Sjeftrader i NorthCoast Asset Mangement, Frank Ingarra, til Bloomberg. Dette utsagnet kom i august etter at en av vinneraksjene på den amerikanske børsen var hipsternes favorittbilligmerke på klesfronten, Urban Outfitters, som steg nesten 10 prosent.

Q først ute med svargaranti!
Vi i Q-Meieriene tror absolutt ikke at forbrukeren er død, snarere tvert i mot. Sosiale medier er et fantastisk verktøy for å kommunisere med forbrukerne. Vi ønsker ikke å bare snakke til forbrukerne våre, vi ønsker å snakke med forbrukerne og åpne opp for at forbrukerne kan snakke til oss. Vi legger derfor til rette for å ha en løpende dialog med forbrukerne ved hjelp av sosiale medier gjennom månedlige nettmøter på Facebook. Personlig synes jeg sånne direktemøter med forbrukerne er veldig spennende og utviklende.

 

Direkte kontakt med forbrukerne skjerper oss, og gir en sterk forpliktelse til å sette handling bak ord. Vi er et forbrukerdrevet, lite meieri og våre forbrukere er det mest verdifulle vi har. Hver måned holder vi et møte hvor vi snakker direkte 1-1 med forbrukerne, hvor vi gir alle som henvender seg svargaranti.

Forbrukerris et godt forslag til forbedring

I forbindelse med lansering av Q Non Stop yoghurt og Q Oreo yoghurt arrangerte vi to nettmøter med forbrukerne for å høre deres brutale mening om de nye produktene. Et nettmøte på lanseringsdagen 1. september og ett møte nettmøte 23. september.

For å få tak i forbrukenes friske meninger om våre nye produkter stilte vi dette spørsmålet: «1.september lanserte vi med brask og bram helt nye yoghurter fra Q-Meieriene. Nå har det gått 3 uker og jeg vet at over hundretusen nordmenn nå har smakt disse yoghurtene. Jeg er nå svært spent på å høre din mening. Hva synes du om Q Oreo og NonStop Yoghurt? Mvh Bent – Q-Sjef» Hele 9.000 forbrukere fulgte med og noen ga også deres kommentarer.

Vi fikk følgende ros: «Utrolig gode». «Kjempegode!». «Bedre enn is!». «Falt i god smak». «Eeeeeeelsker de!». «Begge var fantastisk gode, jeg og sønnen min krangler om de.», «Non Stop er best, yolo!». «Helt digg!».»Lillesøstra mi spiste opp begge.» «»Oreeeeeeoen er kjempegod!.» «Barna mine elsker begge to, i dag kjøpte jeg et brett av begge to.»

Vi fikk følgende ris:

  • «Skuffet over mangel på sunne produkter!»
  • «Pris problem!»
  • «Hvorfor er ikke Q-logoen mer synlig?»
  • «Skjeen er for liten!»
  • «Yoghurten er ikke så god som forventet.»
  • «Ikke mine favoritter, men liker at dere spør kundene.»
  • «Alt for søte!» «Plastsmak.»
  • «Finner ikke yoghurten i Bergen.»
  • «For lite Non Stop.»
  • «For hard Non Stop.»

Som du ser, fikk vi både ris og ros. Hva gjør vi så med tilbakemeldingene fra forbrukerne? All rosen tar Q-Folket vare på som om det var verdifulle skatter. Skattene våre gir oss stor lyst til å gå i gang med neste innovasjon. Men hva skjer med all risen vi fikk? Vi ser på ris som et godt forslag til forbedring og systematiserer denne i forbedringsprosjekter. På den måten får forbrukerne, ikke bare kontroll med Qs innovasjonsprogram, men også forbedringsprogram. Som Bill Gates sier «Dine mest misfornøyde kunder er din største kilde til læring.

Vi synes selv at det er et sunnhetstegn for Q som organisasjon at vi har en kultur som gjør at vi tør å spørre forbrukeren direkte om hans eller hennes mening om våre produkter og tjenester. Kunder kjøper varer for sine egne grunner, ikke dine.

 

Eventyrlig salg av Q NON Stop og Q Oreo!
Hittil har vi solgt 247.680 beger Q Non Stop og 231.730 Q Oreo og bare klart å levere ca 50% av det butikkene har bestilt. Med andre ord har salget vært dobbelt så stort som vi forventet oss.

Lesertips fra Q
Tips til deg som leser Q bloggen:

  1. Snakk regelmessig med FORBRUKEREN og be om hans eller hennes brutale mening om ditt produkt eller tjeneste
  2. Elsk FORBRUKERRIS fordi det er FORBRUKERENS gratis forbedringsforslag til deg og din bedrift
  3. Gi personlig tilbakemelding og svargaranti til FORBRUKEREN
  4. Involver flere nøkkelpersoner fra forskjellige funksjoner i bedriften/organisasjonen i dialog med FORBRUKER. Å lytte til forbrukeren er et helhetsansvar hos alle ansatte i organisasjonen, også i høyeste grad også et lederansvar.
  5. Ta vare på all ros du får fra FORBRUKEREN, som om det var verdifulle skatter og del de med folkene i din bedrift/organisasjon.
  6. Sist, men ikke minst: Vær deg selv, vær ærlig og ha det gøy
Bilder til saken: