Dobbeltgjenger kalles personer som er så like hverandre utseendemessig at de kan tas for å være samme person selv om de ikke har noe slektskap. Dobbeltgjengere er populære i tegneserier, og da ofte som en «ond» versjon av helten. Det som ofte skjer i tegneserier, har nå hendt Q-Meieriene i virkeligheten.

En dobbeltgjenger av vår helt SKYR® dukket plutselig opp i meierimarkedet. Dobbeltgjengeren er skapt av Tine-eide Fjordland og kaller seg for Double 0% . Plagsomt? Ja, fordi variasjonsplikten ikke er overholdt fra Fjordlands side. Vi mener at det er så alvorlig at det er et brudd på markedsføringslovens paragraf 25 og 30. I næringsvirksomhet er det nemlig forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling. Markedsføringsloven bidrar med andre ord til å fjerne plagsomme dobbeltgjengere.

 

Kjip etterligning? 

SKYR® var den første, og hittil den eneste, merkevareinnovasjon Q-Meieriene har. Det er derfor surt å bli blå-kopiert av Tine eide Fjordland, som har nesten 70% markedsandel i yoghurtmarkedet. Skyr-begeret ble jo designet fordi vi ønsket å skille oss klart ut i yoghurthylla. Nå er vi kopiert og det føles rett og slett ganske kjipt . Begeret ble utviklet av Qs markedsavdeling i en innovasjonsprosess som tok hele åtte måneder. Under ser du skissen som begeret ble laget etter: 

Søksmål for å fjerne dobbeltgjengeren 

Vi har tidligere sagt at det skal være lettere å komme unna med å kopiere hundrelapper enn å kopiere SKYR®. Det løftet lever vi nå opp til og vil derfor gå  til søksmål mot det Tine-eide Fjordland for å stoppe salget av dobbeltgjengeren til SKYR®, dersom Fjorland ikke umiddelbart fjerner produktene fra markedet.

I kamphumør? Som vanlig, ja, det er vi!

 

§ 25.God forretningsskikk 

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom

§ 30.Etterligning av annens produkt 

I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling

Bilder til saken: