Q-Meieriene ble stiftet i år 2000. Men historikken går likevel tilbake til 1996 da Stortinget åpnet for konkurranse i meierisektoren i Norge.
Som følge av åpningen av melkemarkedet ble Gausdalsmeieriet etablert i 1998 av en gründer og O. Kavli AS. Samme år ble Jæren Gardsmeieri etablert av private investorer. Begge meieriene hadde lokale leveranser av melk og andre meieriprodukter til markedet. I 2000 kjøpte O. Kavli AS alle aksjene i begge selskapene og etablerte selskapet Q-Meieriene AS.
Helt fra starten har selskapet vært tuftet på et brennende ønske om å representere et alternativ for forbrukerne i det norske meierimarkedet. Samtlige av våre produkter kommer fremdeles fra våre to meierier på Jæren og i Gausdal. 11. september 2001 inngikk Q-Meieriene en nasjonal leveranseavtale med NorgesGruppen, og siden den gang har vi bygget merkevaren Q ved å ha fokus på innovasjon og smarte løsninger for forbrukerne.
Her kan du lese Q-sjefen Bent Myrdahls kronologiske anekdoter:
1998: Jæren Gardsmeieri og Gausdalmeieriet starter opp med produksjon av helmelk, skummet melk, kulturmelk, fløte, lettrømme og gardsrømme. Dagsfersk melk til lokale kunder under motto litt friskere er strategien. Les Q-sjefens blogg.
1999: Gardsmeieriene går til søksmål mot Staten, fordi det var umulig å få økonomisk balanse til tross for god drift. Midt oppe i det hele kjøper Kavli aksjer i Gausdalmeieriet. Se mer på: Q-sjefens blogg.
2000: Kavli kjøper alle aksjene i Gausdalmeieriet og også aksjene i Jæren Gardsmeieri. Q-Meieriene blir etablert som selskap. Q-Meieriene lanserte yoghurt med 33% mindre sukker. Se mer på: Q-sjefens blogg
2001: Norgesgruppen og Q-Meieriene inngår 11. september avtale om riksdekkende levering av Q-produkter. Bama og Q-Meieriene inngår strategisk samarbeidsavtale om riksdekkende distribusjon. I løpet av oktober måned er avtalen implementert og tanken om et gardsmeieri med kun lokal distribusjon er forlatt. Staten inngår forlik med Q-Meieriene og lover å utvikle bedrede rammevilkår for uavhengige meierier. Se mer på: Q-sjefens blogg.
2002: Q-Meieriene setter i gang en intens jakt på mer «hvitt gull» og dobler antall liter melk fra egne melkeleverandører. Det oppstår stor ubalanse mellom tilgang på melk og salg av melk. Q-Meieriene inngår derfor avtale med Tine om at Tine leieproduserer osteråstoff for Kavli på Qs melkeoverskudd. Cola-melken ble også foreslått lansert dette året. Mer suksess ble det med sjokolademelken. Også Cappuccinomelken ble lansert dette året. Les mer her: Q-sjefens blogg.
2003: Q-Meieriene lanserer til påske, som første norske meieri, melk med skrukork. Samtidig ble vårt tilbygg på Jæren innviet av Landbruks- og Matminister Lars Sponheim. I 2003 lanserte vi også jordbærmelk. Se mer på: Q-sjefens blogg.
2004: Landbruks- og Matdepartementet innfører ny markedsordning for melk, noe som skulle vise seg å være startskuddet til mye uro og bekymring i meierisektoren. Mesteparten av året ble brukt til å krangle om de nye rammevilkårene. I 2004 lanserte vi jordbær- og sjokolademelk på flaske. Se mer på: Q-sjefens blogg.
2005: En sterk forbrukerreaksjon mot Tine, fordi Tine ble beskyldt for å skyve uavhengige aktører ut av butikkene, ga Q dobling av salget på 14 dager. Samme år ble Q kåret til det raskest voksende selskapet i Norge. Q-Meieriene endrer sitt fokus fra – den friske smaken til å fokusere på det lokale: «smått er godt». Se mer på: Q-sjefens blogg.
2006: Året var sterkt preget av at Q-Meieriene gikk til søksmål mot Staten. Se mer på: Q-sjefens blogg.
2007: Staten og Q-Meieriene inngår «melkeforlik». Staten lover på sin side permanent forbedrede rammevilkår for Q-Meieriene og Q-Meieriene trekker på sin side sitt søksmål mot Staten. I 2007 lanserte Q-Meieriene Ekstra lettmelk med D vitamin.
2008: Q-Meieriene lanserer, som første meieri, vindu på melkekartong. Q-Meieriene går for første gang i historien med overskudd.
2009: Skyr® ble lansert i september og ble av Norgesgruppen kåret til årets nyhet. Bio-Q ble også lansert dette året. Q-Meieriene forsterker sin utfordrerrolle ved å skifte fokus fra det lokale «smått er godt» over til det mer forbrukerorienterte: «det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på».
2010: Ekspedisjonen på Q Jæren ble bygget ut. Q-Meieriene vinner dette året DLFs innovasjonspris.
2011: Ekspedisjonen i Gausdal ble bygget ut. Q-Meieriene lanserte rømme med skrulokk rømme. Samme år var vi først i markedet med 1,75 liter melk. Meieriet i Gausdal ble oppgradert med ny fyllelinje for Skyr® og det ble også investert i et anlegg til produksjon av Skyr® på Jæren. Meieriet på Jæren produserte også Skyr® for Kavli Sverige. I løpet av høsten ble Skyr® drikk lansert. Q-Meieriene vant dette året Nielsens merkestyrkepris. Q-Meieriene inngår avtale med ASKO om å distribuere meieriprodukter til Norgesgruppens butikker. Avtalen innebærer grossistdistribusjon av Skyr®, yoghurt og rømme.
2012: Rømme på flaske og Snjo ble lansert. Årets Stella business pris blir tildelt Skyr®. Q-Meieriene starter opp salg og produksjon av meieriprodukter til Storhusholdningsmarkedet. Dette skjer i et samarbeid med ASKO.
2013: Skyr® ble relansert med stor suksess. I fra 1. juli ble rammevilkårene til Q-Meieriene forverret, etter at Staten hadde foretatt en evaluering av konkurransen i meierisektoren. Landbruks- og Matdepartementet ble varslet i brevs form om et mulig erstatningskrav fra Q for «løftebrudd». Q-Meieriene satser sterkere på kontakt med forbrukerne og tar et skritt nærmere bli et forbrukerdrevet meieri, ved blant annet å starte opp månedlige nettmøter. Q-Meieriene innledet samarbeid med Mondelez og lanserte på høsten Oreo og Non-Stop yoghurt.
2014: Q-Meieriene mottar en Stella-pris for rømme. Q-Meieriene bygger ut melkemottaket på Jæren og fremskaffet tomt til å bygge ut meieriet på Jæren. I tillegg ble det klargjort for utbygging av meieriet i Gausdal. For å få plass til nye innovasjoner, flyttet vi mesteparten av Qs yoghurtproduksjon til Tyskland.
2015: Dette året var det storinvestering og utbygging på Gausdal i poselinje. Q lanserer første Skyr® Mini-poser og Q Frokostyoghurt på 800 g pose. Skyr® & CC. Min-Q database blir lansert.
2016: Q Drømmelett® lanseres. Den er så lett at det ikke kan kalles rømme, men dekker fortsatt samme behov som vanlig lettrømme.
2017: "Q-svingen" bygges ut på Jæren. Q lanserer gresk yoghurt, og får en sustainable brand index-pris etter lansering av tilleggsmerkingen #bestførmenikkedårligetter.
2018: Skyr® Luftig lanseres. Forbrukerdagen arrangeres for første gang og det deles ut flere priser til forbrukere som har hjulpet Q med innovasjon.
2019: Merkestyrkepris deles ut til Skyr®. Både Matredderdagen og Innovasjonsdagen arrangeres for første gang.
2020: Vi setter i gang den største klima- og miljøoppgraderingen i selskapets historie, med mål om å bli klimapositiv innen 2030.
2021: Q søker ny fabrikksjef på Jæren og bruker nye metoder for å tiltrekke seg den rette kandidaten. På 300.000 melkekartonger kan du lese den unike stillingsutlysningen.
Produkter i salg pr. år: