Gå til hovedinnhold

De 7 budene som former Q: Derfor gjør vi ting annerledes

Q_innovasjonssadagen_2023_KVI_18275_Foto_Martin_Lavik_Nygaard

Relevant annerledes – 25 år med forbrukerdrevet innovasjon. En samtale med Q-sjef Kristine Aasheim. 

Q-Meieriene har i 25 år gått sine egne veier. Men hva er det egentlig som styrer retningen? Svaret ligger i syv tydelige prinsipper, eller bud, som har blitt selve DNA-et til Q. Vi tok en prat med Q-sjef Kristine Aasheim om hvorfor disse budene betyr så mye, og hvordan de former alt fra innovasjon til forbrukerdialog. 

Vi skal straks komme tilbake til hva disse budene består av, men først: Hva betyr det å være «relevant annerledes» Kristine?  

— Q skal ikke være annerledes bare for å være det. Q skal være annerledes på en måte som gir mening for folk. Det er det som gjør oss relevante. Å være annerledes er ikke et mål i seg selv – det er et middel for å skape verdi. 

Og hvorfor akkurat syv bud? 

— For oss i Q-Meieriene ble det naturlig å samle våre viktigste prinsipper i nettopp syv bud. Tallet syv symboliserer helhet og retning. Og budene er ikke bare slagord, men et sett med verdier og handlinger som styrer alt vi gjør. De er vårt kundeløfte – og vårt kompass. De syv budene er vår måte å sikre at vi aldri glemmer hvem vi er, og hvorfor vi finnes. 

Hun beskriver budene som en slags felles plattform – både for ansatte, samarbeidspartnere og forbrukere. En idé om at det alltid går an å gjøre ting på en bedre måte, sammen. 

Dette er de 7 budene i Q-Meieriene

1. Det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på 
— Selve grunnmuren. Vi tror ikke på å slå oss til ro. Vi tror på å utforske, forbedre og utfordre – hele tiden. Det er dette som driver innovasjonen vår. 

Dette budet er ikke bare en visjon, men en daglig påminnelse. I Q er det kort applaus – og så videre til neste greie. 

2. Q-Meieriene skal lage bedre og smartere produkter 
— Vi løser ekte problemer. Enten det er yoghurt-søl i skolesekken eller rømmebeger som sprekker. Vi skal lage produkter som gjør hverdagen enklere. 

Eksemplene er mange: Korka melk, «best før, men ikke dårlig etter», Yoghurt på pose, Skyr®, skrulokk på rømmebeger og emballasje som tåler en tur i sekken. Alt startet med et ekte behov – og en forbrukeridé. 

3. Vi kopierer ikke 
— Vi lager ikke kopier av konkurrentene. Vi skaper nytt. Det er mer krevende, men også mer meningsfullt. Vi vil være først med det som faktisk gjør en forskjell. 

4. Det er forbrukerne som driver Q 
— Forbrukeren er sjefen. Vi lytter, tester, justerer og utvikler sammen med dem. Det er derfor vi har Min Q-idé, og det er slik vi lykkes. 

Fra smakstesting til designvalg og produktutvikling – forbrukerne er med hele veien. 

Hva håper du folk sitter igjen med når de tenker på og velger Q? 

– At vi er et forbrukerdrevet utfordrermeieri. Det betyr at vi alltid tar utgangspunkt i hva folk faktisk trenger. Vi tror på å utfordre det etablerte, og vi tror på å gjøre det med respekt, nysgjerrighet og mot. Hvis vi vil og våger sammen – så vinner vi. 

5. Q har personlig svargaranti 
— Vi svarer. Alltid. Ikke med roboter, men med ekte mennesker. Vi er helt avhengige av å ha en tett og nær dialog med de som velger oss, for å lære og for å bli bedre. 

I en tid der mange gjemmer seg bak automatiske svar, lover Q ekte kontakt. 

6. Alt vi gjør i Q gjør vi for et godt formål 
— Siden vi eies av stiftelsen Kavlifondet går hele overskuddet fra Q til gode formål. Når du velger Q, er du med på å gjøre en forskjell for andre. Vi kaller det melk med mening. 

Les mer om Kavlifondet her: www.kavlifondet.no  

7. Q er brutalt ærlig 
— Vi elsker tilbakemeldinger – både ris og ros. Vi tror på å være åpne, tydelige og ærlige i alt vi gjør. Brutal ærlighet er ikke alltid behagelig, men den er helt nødvendig for å utvikle seg. Det er en del av det å være relevant annerledes. 

Vil du være med å forme fremtidens meieriprodukter? 
Send inn din idé på Min Q-idé