Hele overskuddet fra Q-Meieriene går til gode formål. Nå lar de, i god Q-ånd, forbrukerne få være med og bestemme hvem som skal få støtte. Gjennom kampanjen Min Qudos kan alle nominere organisasjoner som jobber for barn og unges psykiske helse eller for miljø og klima. Fire av dem vil få 250 000 kroner hver
– Det er kanskje ikke alle som vet at når de kjøper en Q Sjokolademelk så er de med å gjøre en positiv forskjell. Vi kaller det melk med mening, sier Q-sjefen Kristine Aasheim.

Vil synliggjøre de som står på for andre
Q-Meieriene er kjent for sitt forbrukerengasjement. Nå ønsker de hjelp til å løfte frem organisasjoner som gjør en viktig jobb i samfunnet.
– Vi vil engasjere folk i å synliggjøre dem som står på for fellesskapet. Særlig innen psykisk helse for unge og løsninger for miljøet, sier Aasheim.
Kampanjen blir godt synlig gjennom Q-melkekartonger, reklame på TV, i sosiale medier og radio.
Nominasjonsprosessen er enkel og åpen for alle via minqudos.no. Det kreves BankID-verifisering, og hver organisasjon kan kun nomineres én gang. Flere kan likevel støtte samme forslag ved å gi en “Qudos” – tilsvarende en tommel opp.
Oppfordrer unge til å engasjere seg
I fjor kom det inn over 1000 nominasjoner. I år håper Q-Meieriene og Kavlifondet på enda flere – og retter en spesiell oppfordring til unge.
– Ungdom står midt i utfordringer som psykisk uhelse og klimaendringer. Deres perspektiver er avgjørende for å finne løsninger som faktisk fungerer, sier Ingrid Paasche i Kavlifondet.
– Vi håper kampanjen inspirerer folk til å bruke stemmen sin – og vise at små handlinger kan føre til store endringer, avslutter hun.
Praktisk informasjon
- Nominasjonsperiode: fra 19. mai frem til 15. juni
- Hvem kan nomineres: Ideelle organisasjoner registrert i Enhetsregisteret som jobber med temaene:
- Barn og unges psykiske helse, med vekt på forebyggende tiltak, livsmestring og utdanning.
- Bedre løsninger for klima og miljø, med vekt på ansvarlig forbruk og produksjon.
- Hvem kan ikke få støtte: Det gis ikke støtte til kommersielle aksjeselskap, enkeltmannsforetak eller generell drift av idrettslag
- Tildeling: Fire organisasjoner får 250 000 kroner hver
- Utvelgelse: Kavlifondet velger i juni/juli. Overrekkelse skjer i slutten av måneden.
- Kontakt: Q-sjef, Kristine Aasheim, telefon: 977 17 689
Om Kavlifondet og Q-Meieriene
Kavlifondet er en allmennyttig stiftelse som eier hele Kavlikonsernet, inkludert Q-Meieriene. Siden 1962 har de delt ut over 1,3 milliarder kroner i Norge, Sverige, Storbritania og internasjonalt. Når du velger Q, støtter du fellesskapet.