Q-fansen vil at Q-Meieriene skal være først!
- I september lanserer vi klimamelk fra frittgående kuer, sier prosjektleder Camilla Baustad i Q-Meieriene. 

Hun forteller at ved hjelp av et nytt fôrtilskudd reduserer Q-Meieriene sitt klimaavtrykk (CO2-utslipp) på den nye melken med hele 25%. 

-Vi starter med produksjon i Gausdal, med melk fra tre løsdrift-gårder med til sammen 220 kyr, forteller Baustad videre. Kari Myhre, som er med i innovasjonsprosjektet for Q Klimamelk, sier: «Dette er spennende og en mulighet vi vil være med på. Det å være Q-bonde i 2023 krever at vi hele tiden følger med og er i forkant. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.» 

-Vårt mål er å gi dette fôrtilskuddet til alle våre 14 000 kuer innen tre år, signaliserer en offensiv Baustad. -Det tror jeg er mulig å få til, med våre Quuule Quuer og proffe melkeprodusenter, sier hun. 

Q-Meieriene har ambisjon om å bli klimapositiv innen 2030
Allerede i 2017, etter utfordring fra matredder Mette Nygaard Havre, endret vi datomerkingen på all Q-melk til «Best før, men ikke dårlig etter». Det fikk tusenvis av forbrukerne til å se, lukte og smake før de heller ut melk som har “gått ut på dato”, forteller Q-sjefen Kristine Aasheim. 

-Å oppmuntre oss selv og andre til matredding er en prioritert Q-oppgave, og derfor deler vi også ut Matredderpris til enkeltpersoner og organisasjoner som gjør en ekstra innsats, sier Q-sjefen. Engasjementet rundt matredding og bærekraft, inspirerte oss til å sette ambisjonen om å bli et klimapositivt meieri innen 2030.

Q-fansen ønsker å gjøre smarte valg, og derfor forventer de nå at vi tar ansvar for å redusere CO2-utslippet som kommer fra alt vi gjør også, helt fra kua til frokostbordet ditt. En kartlegging av verdikjeden viste at 85% av vårt klimaavtrykk kommer fra kua, så da må vi sette inn kreftene der.

 

Hva er neste «greie» da?
25% redusert klimaavtrykk utgjør cirka 14.000 tonn av det totale CO2-utslippet hele Q-Meieriene står for. Det er et stort tall, men vi må ta inn over oss at vi har kort tid og fortsatt lang vei frem til å bli et klimapositivt meieri, konstaterer Q-sjefen. 

For å nå dette målet er vi avhengig av at Q-fansen hjelper oss med løsningsforslag og tar gode valg på veien, sier Aasheim. Å redusere metanutslippet fra kuer er på dagsorden globalt, og er jammen ikke en enkel oppgave å løse. Derfor er dette en perfekt oppgave for Q, sier Aasheim. -Vi elsker utfordringer! 

I andre land snakkes det nå om å legge CO2-avgifter på matproduksjon, og vi vet at Q-fansen ønsker å gjøre gode valg. Det betyr at klimavennlig produksjon vil gi konkurransekraft fremover. Vi ønsker oss som vanlig innovasjon, mangfold og endring – nå med mer tempo i CO2-reduksjon. 

Konkurranse driver oss videre
Regjeringen har nylig foreslått betydelige endringer i rammebetingelsene til Tines konkurrenter, som rammer Q-Meieriene spesielt. Konkurransetilsynet, Landbruksdirektoratet og Forbrukerrådet har alle gitt faglige og krystallklare råd om at dette vil svekke konkurransen. 

Vi mener at Q-Meieriene har en viktig rolle i år drive innovasjon og utvikling i norsk meierisektor, i samarbeid med egne bønder. Konkurransen sikrer at vi maksimerer norsk melkeproduksjon, i kampen mot import. Det håper vi regjeringen nå forstår, og skrinlegger sine forslag om å svekke konkurransen.

Kristine og Camilla avslutter: -Vi har Q-melkeprodusenter som Kari, Simen og Tormod, som er med på å utfordre det etablerte, og som bidrar til at vi nå kan gi Q-fansen Norges første melk med 25% mindre klimaavtrykk, nemlig Q Klimamelk! Gled dere til september!
 

Bilder til saken: