Q-Meieriene har jobbet iherdig for å gjøre forbedringer på sine to meierier i Gausdal og på Jæren. Resultatet er en friskere Q-melk med to dager lengre holdbarhet.

Etter ønske fra forbruker og mange tilbakemeldinger på at Q-melken “ikke er dårlig etter”, har utfordrermeieriet gjort små og store forbedringer fra innhenting av melken hos bonden og frem til melken er i butikk.

—Vi vet at 80 % av melkedrikkerne sjekker datostemplingen når de handler melk. I tillegg vet vi at forbrukerne er opptatt av å redusere matsvinnet. Derfor er det fantastisk å kunne tilby frisk Q-melk med to dager lengre holdbarhet. Det kommer både melkedrikkerne og kjøpmenn til gode, smiler markedssjef i Q-Meieriene Pål Rasmussen.

Positive kjøpmenn
John-Willy Foss på Rema 1000 Midtun har vært kjøpmann i 30 år og forteller at kundene «alltid» har vært opptatt av holdbarhet, spesielt på melk og meierivarer.

Han får støtte fra sine to kollegaer i Coop Extra og KIWI.

— Det er veldig positivt med lengre holdbarhet. Kundene her på Coop Extra Fana er opptatt av å handle melk med best dato. I tillegg hjelper det oss i butikk til mindre svinn, sier Kristian Thorsen.

Daniel Bratt i KIWI Jerikoveien stemmer i.

— For oss er dette en gledelig nyhet. Det betyr at vi kan tilby lengre holdbarhet til våre kunder, i tillegg bidrar dette til å redusere matsvinn.

Fortsetter jakten på en bedre melk
Rasmussen forteller at Q-Meieriene er helt på bølge med kjøpmennene. Deres ønske om å bevare den friske smaken ekstra lenge handler nettopp om å bidra i kampen mot matsvinn. Å redusere matsvinnet er nemlig et av de mest effektive klimatiltakene og et viktig ledd Q sin reise mot å bli klimapositiv i 2030.

—Det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på, så vi gir oss ikke her. Dersom vi skal nå målet må vi finne nye og innovative løsninger som gir økt holdbarhet og redder melk fra å gå til spille, avslutter Pål.

Bilder til saken: