Hva er neste greie?

Q-fansen vil at Q-Meieriene skal være først! Nå har vi lansert Q-Klimamelk med 25% mindre klimaavtrykk.

LES MER➞

Klimarapport 2022

Vår reise mot å bli klimapositiv i 2030

Det å utfordre det etablerte ligger i vårt DNA, derfor vet vi av erfaring at det alltid finnes bedre måter å gjøre tingene på. Ja, nettopp, det å gjøre noe med det, er svært viktig for oss i Q-Meieriene.
Vil du lese mer om hva vi gjør?

Last ned hele rapporten her

Q-Meieriene har ambisjon om å bli klimapositiv innen 2030. Ingen kan gjør alt, men alle kan gjøre noe!

Det å utfordre det etablerte ligger i vårt DNA, derfor vet vi av erfaring at det alltid finnes bedre måter å gjøre tingene på. Ja, nettopp, det å gjøre noe med det, er svært viktig for oss i Q-Meieriene. Det er fort å gå seg vill i de store og vanskelig klima- og miljøspørsmålene, og ofte vurderes og prates det mer enn det handles. Vi i Q har en ambisjon om å bli Klimapositiv i 2030. Det er ikke lenge til, og det krever handling, NÅ! Endring av datomerking for å redusere matsvinn, utvidet holdbarhet, plastreduksjon og transport optimalisering har vært viktige steg på veien mot Klimapositiv 2030, men når vi vet at 85% av klimaavtrykket vårt kommer fra qua, ja da må vi gjøre noe med den utfordringen.

Vi er forpliktet av vår ambisjon og Q-fansen forventer at vi er en pådriver for klimasmart innovasjon på norsk melk. Sammen med Q melkeprodusenter i Gausdal, vil vi være først ute i markedet med Q Klimamelk, som har 25% mindre klimaavtrykk enn tradisjonell melk. Det krever bruk av et fôrtilskudd, som det har vært forsket på i over 10 år, kontroll på fôring av quene og egen varestrøm fra innhenting til tapping av Klimamelken. Det skal vi få til i 2023 fordi vi har med oss utfordrere med en stor porsjon vilje og vågemot, som er viktige verdier for oss. Vi i Q heier på tøff konkurranse om å være best i klassen og ha lavest mulig klimaavtrykk, alternativet blir fort innføring av CO2 avgifter på meieriprodukt, som andre land diskuterer. Nei, da er det bedre med konkurranse som driver og skaper innovasjon og nye, konkrete tiltak og løsninger! Å bli Klimapositiv i 2030 klarer vi ikke alene. Heldigvis har vi engasjerte Q-fans som hele tiden kommer med innspill til hvordan vi kan gjøre noe litt bedre, hver dag. Sammen skal vi gjøre en forskjell for klima og steg for steg nærme oss ambisjonen vår!

 

I Q meieriene er vi veldig opptatt av matredding og jobber hver eneste dag for å bidra til mer reduksjon av matsvinn. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt.

  • Allerede i 2017, etter utfordring fra matredder Mette Nygaard Havre, endret vi datomerkingen på all Q-melk til «Best før, men ikke dårlig etter». Det fikk tusenvis av forbrukerne til å se, lukte og smake før de heller ut melk som har “gått ut på dato”, forteller Q-sjefen Kristine Aasheim.

 

  • Å oppmuntre oss selv og andre til matredding er en prioritert Q-oppgave, og derfor deler vi også ut Matredderpris til enkeltpersoner og organisasjoner som gjør en ekstra innsats, sier Q-sjefen. Engasjementet rundt matredding og bærekraft, inspirerte oss til å sette ambisjonen om å bli et klimapositivt meieri innen 2030.
     
  • I september 2023 lanserer vi Klimamelk fra frittgående kuer. Ved hjelp av et nytt fôrtilskudd reduserer Q-Meieriene sitt klimaavtrykk (CO2-utslipp) på den nye melken med hele 25%. 

 

Q-Meieriene tar også samfunnsansvar i den daglige driften av konsernet. Konsernet arbeider aktivt og målrettet med å redusere belastningen på miljøet, blant annet hva gjelder energiforbruk, energikilder, emballasje og råmaterialer.

 I Q mener vi at det alltid finnes bedre måter å gjøre ting på. Derfor er vi mer opptatt av hva vi skal gjøre fremover, enn det vi allerede har gjort. Vi elsker å utfordre, og det er derfor vi har bestemt oss for å ikke bare bli klimanøytrale, men klimapositive innen 2030. 

 

 

Artikler

Q-Meieriene lanserer Q Klimamelk

Q-fansen vil at Q-Meieriene skal være først!
- I september lanserer vi klimamelk fra frittgående kuer, sier prosjektleder Camilla Baustad i Q-Meieriene. 

Q-MEIERIENE «DOBLER INNSATSEN» I KAMPEN MOT MATSVINN

Q-Meieriene er kjent for å lansere forbrukerdrevne innovasjoner og var de første til å lansere begrepet «Best før, ikke dårlig etter». - Derfor er vi glade for å være de første som tilbyr dobbel datostempling for å forenkle forbrukerens hverdag og redusere matsvinn!

Lille Q-Meieriene inspirerer Europa til å endre datomerkingen

– Over en periode, har EU testet ulike former for datomerking, nettopp med formål om å redusere matsvinn, forteller Annette Waage Jung, Innovasjonsdirektør i Q-Meieriene. Det er gjort mange forbrukerundersøkelser i EU som dokumenterer at denne tilleggsmerkingen er veldig nyttig. Merkingen gjør at forbruker er flinkere på å lukte, se og smake på produktet og med dette reduserer vi matsvinn. 

Årets matreddere: — Dette er våre nye forbilder!

Matredding har blitt en stadig større trend. Kristoffer Tvilde, bedre kjent som Krisslovesfood, hjelper tusenvis av følgere å spare både penger på mat og miljøet. På årets Matredderdag mottok han prisen «Årets matredder 2023» for sin innsats.  

Q-melk med lengre holdbarhet

Q-Meieriene har jobbet iherdig for å gjøre forbedringer på sine to meierier i Gausdal og på Jæren. Resultatet er en friskere Q-melk med to dager lengre holdbarhet.

Nordea HQ er årets matredderkantine

På den Internasjonale matredderdagen ble de overrasket med prisen Årets Matredderkantine 2022, som deles ut av Q-Meieriene i samarbeid med ISS.

Tar utfordringen fra blindeforbundet

Blindeforbundet har prikket Q-Meieriene på skulderen og gitt beskjed om at datomerkingen på Q-melken ikke er godt nok synlig. Nå endres 73 millioner liter melk. 

Ble overrasket på kontoret: — På tide!

Gründerne i Holdbart mener det bare er tull å kaste mat på grunn av dato, uten å sjekke om den er blitt dårlig. Ved å kjøpe overskudddsvarer fra produsenter, grossister og importører bidrar de til å redusere matsvinn i flere ledd.

Hils på Årets Matreddere 2021

I fjor reddet Dina og Henning hele 24 tonn mandelpoteter fra å havne i søpla. For innsatsen vant de hedersprisen  «Årets matredder 2021» under årets Q-Matredderdag. 

Per Arne er årets forbrukerinnovatør

Fra idé til butikk. Per Arne Einarsen fra Bergen utfordret Q-Meieriene til å følge den gode magefølelsen. Nå finner du idéen hans, Q Kefir, i meierihyller over hele landet. 

Syklende kokk vant Matredderprisen

Anne Lill Stene fra Stene Matglede sykler rundt med bærekraftig overskuddsmat til lunsjsultne innbyggere i Bergen. I dag vant gründeren og kokken Q-Meierienes matredderpris.