I løpet av september ruller vi i Q-Meieriene ut nye velsmakende og praktiske nyvinninger i dagligvarehandelen.

En praktisk rømme på pose og nye smaker for små og store kommer i butikk i starten av september.

30% av rømmeforbruket går til taco

En liten, men likevel stor nyhet er vår rømme på pose. Flere Q-forbrukere har etterspurt dette produktet, men det var spesielt én idé som fikk Q-sjefen Bent Myrdahl til å sette hjulene i gang.

På hjemmesidene til det lille utfordrermeieriet la forbruker Christine Jakobsen inn ideen «Tacorømme» der hun ønsket seg en enklere måte for påføring av rømme på tacoen.

- Vi har fått inn over 1000 idéer i det vi kaller «Min Q-idé» og vi gransker hver eneste idé grundig. Koblingen mellom rømme og taco er mye sterkere enn man kanskje skulle tro og vi fant fort ut at 30% av rømmeforbruket i Norge går til nettopp taco, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

En av de største trendene de ser i alle forbrukertipsene er at folk ønsker seg enklere og smartere produkter. Men det var ikke bare dette som tente Q-sjefen.

Forbrukerdrevet innovasjon mot matsvinn

I en undersøkelse utført av Opinion oppgir 48% at de kaster rømme jevnlig. Med en mindre pakning håper Q-meieriene at færre vil kaste rømme og dermed bidra til å redusere matsvinnet i Norge.

- Vi ser alltid etter smartere og bedre måter å gjøre ting på og det gjelder også i kampen mot matsvinn, sier Q-sjefen Bent Myrdahl. Det siste året har han blant annet lagt til setningen «best før, men ikke dårlig etter» ved siden av datomerkingen på melkekartongene.

- Flere hundretusen ga sin støtte til kampen mot matsvinn da vi i sommer reiste rundt i Norge og informerte om hvordan man kan redusere matsvinnet, sier Q-sjefen som jobber mot en halvering av matsvinn innen 2020.

Protein og koffein

Tidligere i år lanserte Q sin første Skyr® Proteindrikk med bringebærsmak. Nå følges suksessen opp med smaken kaffe og vanilje i drikkekartong.

- Personlig er dette min favoritt, smiler Q-sjefen. Den er proppfull av protein og koffein som gjør at du orker mer enten på trening eller i arbeidsdagen.

Skyr® Proteindrikk er et perfekt lite måltid som er enkel å ta med seg på farten og svarer på forbrukernes ønske om mer protein og mindre fett. Som i alle de andre variantene av Skyr® er proteindrikken fettfri.

Ny smak til matboksen

Fjorårets innovasjon innen dagligvare, Skyr® Mini er definitivt kommet for å bli. Senest forrige uke trillet BraMat.no tre terningkast seks til matpakkevinneren! Produktet som er utviklet sammen med barn og deres foreldre er blitt en hit i matboksen. Den sunne lille posen med Skyr® har allerede tatt sin plass i butikkenes kjøleskap og serien utvides nå med smaken Frukt og Bær. En smak som skolebarna likte best.

- Vi skjønte allerede før vi mottok DLFs innovasjonspris for Skyr® Mini at dette var et etterlengtet produkt for småbarnsforeldre. Forbrukeren Ragnhild etterlyste en enklere måte for barna å få i seg næring på farten. Det ble for grisete på t-banen med yoghurt og skje, sier Q-sjefen.

Bilder til saken: