Q følger opp løftet om å tredoble yoghurtomsetningen
- Vi traff en trend med proteinrike, fettfrie og smakfulle Skyr®, som ingen andre hadde sett, sier Q-sjef Bent Myrdahl. Nå er Skyr® en merkevare som 9 av 10 kjenner til, og en del av kostholdsvanene til mange forbrukere. Q-Meieriene flagget i begynnelsen av året en målsetning om å tredoble yoghurtomsetningen og nå følges løftet opp med en rekke innovasjoner:
- Q Frokostyoghurt med 30% mindre sukker i pose
- Skyr® Mini
- Cottage cheese blandet med Skyr®
Alle nyhetene er et resultat av åpne innovasjonsprosesser der forbrukerne har vært sterkt involvert. Nettopp fordi forbrukerne er med på laget, har vi stor tro på at de nye Skyr®-produktene skal ta nye jafs av yoghurtmarkedet, sier Bent Myrdahl.
Skyr® flytter inn i matboksen
Matpakken er en viktig del av skolehverdagen, og det er avgjørende for barnets trivsel og energi at matpakkens næringsinnhold er tilpasset barnets behov. -Mange foreldre har kontaktet oss på sosiale medier, og utfordret oss til å lage sunne og gode Skyr®-produkt. De ønsker seg Skyr®som passer for de minste, i en praktisk emballasje, perfekt i matboksen til barna på skolen og barnehagen, sier produktsjef Ingrid Humlung.
Skyr® mini er utviklet sammen med både foreldre og barn. I en undersøkelse vi har foretatt svarer 3 av 4 foreldre at det er lettere å plassere Skyr® i matboksen enn det er å plassere "vanlig" begeryoghurt, sier Ingrid Humlung. Flere hundre barn har selv vært med på å bestemme smak og vært med på å utforme designet.
Skyr® Mini kommer i en emballasje som egner seg for matboksen, og det holder seg fint i matboksen i mange timer selv om det er et meieriprodukt.
-Det tåler til og med nedfrysing, så vi håper at Skyr® mini både kan gjøre hverdagen til familiene litt enklere og at det vil få frem smilet og vitebegjæret hos barna når de får en Skyr® mini i matboksen, sier Humlung. Barna har nemlig fått oss til å ha med en quiz på pakningen, legger hun til.
Cottage cheese forbrukerne skal få større valgfrihet
Q-Meierienes ønske om å drive åpen innovasjon innebærer også at vi ber forbrukerne om å dele deres ideer med oss, sier markedssjef for Q-Meieriene, Kristine Skulstad. Både på månedlige Facebook-møter og gjennom inspirerende bildedelinger på Instagram har det strømmet inn med ønsker om et komboprodukt av Cottage cheese og Skyr®.
- I god forbrukerdrevet ånd er vi derfor stolt av å lansere to varianter av Skyr® & cottage Cheese. Hos oss i Q-Meieriene er det å tilby forbrukerne valgfrihet særdeles viktig, og vi synes derfor det er spesielt viktig å kunne tilby Cottage cheese-forbrukerne et alternativt mellommåltid, sier Skulstad.