Q-Meieriene har de siste årene fått en rekke henvendelser fra organisasjoner og entreprenører som har spurt om de kan få fronte sine saker på Q-Meierienes melkekartonger.
− Det synes vi er en god idé og hvis vi kan hjelpe noen i denne anledningen, ja da føler vi at vi også har gjort jobben vår. Siden det er Q-forbrukerne som til syvende og sist skal få glede av å lese på kartongen ønsker vi også at det er de som skal bestemme hvem som skal få benytte seg av kartongflatene, sier Q-sjef Bent Myrdahl.
Engasjerende melkekartong
I løpet av de siste ukene har det vært mulig å stemme over hvilket tema man ønsker på Q-Meierienes melkekartong i 2016. Valget sto mellom miljø og kunnskap. Representert av henholdsvis Matvett som arbeider med forebygging av matsvinn og vitensenteret VilVite.
Totalt fikk Q-Meieriene inn over 3000 stemmer under valget. Kunnskap som var representert med VilVite gikk seirende ut med 74 % av stemmene.
− Vi gleder oss til et spennende innhold i kunnskapens navn sammen med VilVite på neste års melkekartonger, sier Q-sjefen.
Begeistring ved kjøkkenbordet
− VilVites mål er å spre kunnskap om og skape interesse for naturfag og teknologi, spesielt blant barn og unge. Det er med begeistring vi nå griper muligheten til å gjøre dette også på frokostbordet til folk via melkekartongen fra Q-Meieriene. Eksperimentene vi skal presentere på kartongene vil forhåpentlig engasjere og glede liten og stor i de tusen hjem, sier administrerende direktør Svein Anders Dahl i VilVite.
Flere forbrukerinnspill
Q-Meieriene skal fortsette å dedikere to sidekartongflatene til entreprenører og andre som ønsker å synliggjøre sin sak i 2016. Q-sjefen utelukker ikke muligheten for å ha miljøfokus som valgmulighet igjen.
− Vi ønsker å takke Matvett som representerte miljø for at de satte viktige saker på dagorden. Det er svært viktig at både matprodusenter og forbrukere gjør sitt for å redusere matsvinn, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.
Foto:
Q-sjefen Bent Myrdahl, formidler og undervisningsleder Anna Trøite Sandven og VilVites direktør Svein Anders Dahl.
FAKTA:
- Hvert år sender Q-Meieriene ut 73 millioner kartonger i en rekke varianter. Nå skal to av sidekartongflatene gis vekk til entreprenører og andre som ønsker å synliggjøre sin sak.
- Bruken av melkekartongene i Norge har til nå handlet om å profilere seg selv og sine egne produkter. I utlandet har man hatt tradisjon for å slippe andre aktører til. Nå gjøres altså dette i Norge av Q-Meieriene.
- Medierådgiver Hege Lysnes i mediebyrået Starcom anslår verdien til denne reklameeksponeringen til å være verdt over 18 millioner kroner. Denne eksponeringsflaten havner helt hjemme på norske kjøkkenbord og vi kan anta at flere personer ser de ulike kartongene. Derfor er nedslagsfeltet enormt.