I en av Nordens største matkonkurranser tok Q-Meieriene med seg hele 19 medaljer hjem i kofferten.

«International Food Contest» arrangeres hvert år i den danske byen Herning og produsenter fra hele Norden sender inn sine produkter til bedømming fra en sammensatt internasjonal jury.

Sterk konkurranse

- For et lite meieri som oss betyr det mye å få annerkjennelse på at man gjør noe riktig. 17 (oppdatert: vi er dårlige å telle. Riktig er 19!) medaljer i alt fra Skyr® til Skummet Melk til en produsent som fremdeles er «ny i gamet» viser at våre ansatte har stolthet i arbeidet sitt, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Han peker spesielt på at det er vanskelig å konkurrere mot enorme meierier som sender inn samme produkt til bedømming fra ulike produksjonssteder.

-  Likevel klarer vi med to små meieri å hevde oss internasjonalt. Vi startet Q-Meieriene for å tilby konkurranse og da er det klart at vi skal være med å konkurrere i teten ikke bare her hjemme, sier Myrdahl.

Streng bedømming

Det som er spesielt med denne internasjonale konkurransen er at produktene bedømmes ekstremt strengt. Er det en «ripe i lakken» på beger med Skyr®, en skjev printet datomerking på melkekartongen eller en for ujevn sammenliming av yoghurtposene så trekkes man i poeng.

Innovasjonssjef i Q-meieriene Annette Waage Jung sitter i dommerpanelet under konkurransen og har lang fartstid som «meierismaker».

- For oss «meierinerder» er dette et høydepunkt. Mange kjenner nok til vinsmaking og det er faktisk mye det samme vi gjør. Først bedømmes emballasjen, og sa ser dommerne på utseende. Deretter går man videre til konsistens, lukt og smak, sier Waage Jung.

Sistnevnte er selvfølgelig viktigst for det er det som gjør at forbrukerne velger å kjøpe produktet igjen, men i en så stor konkurranse er det helheten som til slutt avgjør.

- Tar du Q Frokostyoghurt blåbær som eksempel så glipper gullmedaljen fordi emballasjen har en millimeter feil «sammenskjøting». Så her må alle detaljer være i orden, sier hun og legger til at sølv likevel ikke er noe nederlag når man ser hvor mange produkter som bedømmes av så mange dommere.

Mye inspirasjon å hente

Q-sjefen lot seg inspirere av alle de nordiske bidragene, men la spesielt merke til en ting.

- Vi er de eneste med merkingen «best før, men ikke dårlig etter». Baksiden av medaljen er at mange av våre produkter får trekk fordi det blir for mye tekst, sier han og håper at enda flere internasjonale produsenter følger etter til neste år.

Og forresten sier han til slutt:

-  Folk flokket seg om melkekartongene våre fordi de har målevindu. På design og emballasje er vi nok helt klart en «first mover» også internasjonalt.

Bilder til saken: