Dere ønsket å vite mer om hva dere var med på å støtte ved kjøpe Q-melk. Eieren vår Kavlifondet presenterer nå to nye "Melk med mening"-prosjekter på Q-melkekartongene. Om du ønsker å vite enda mer om Kavlifondets arbeid, så les videre. 

Ideen om å fortelle om Kavlifondet, som eier Q-Meieriene, var det forbrukerne som etterlyste.

– Vi synes det er bra at eierskapsforholdet kommer bedre fram med denne flotte presentasjonen, sier Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet.

Gir til gode formål via Kavlifondet

Kavlifondet deler ut alt overskudd som ikke reinvesteres i selskapet til humanitært arbeid, kultur og forskning. De to organisasjonene som er omtalt på 1,75-literskartongene jobber med entreprenørskap, noe som også står Q-Meieriene nært.

Innovative ildsjeler i inn- og utland

− I Q-Meieriene kjenner vi oss godt igjen i prosjektene – det er innovative ildsjeler som har fått gode støttespillere i ryggen for å realisere sine drømmer. Det er fint å tenke på at overskudd fra entreprenøren Q hjelper en annen entreprenør i gang, sier sjef for Q-Meieriene, Bent Myrdahl.

Høsten 2015 ble prosjekter fra Sør-Sudan, Bangladesh og Kenya presentert, og våren 2016 ble prosjekter i Gambia og Zimbabwe eksponert på kartongene.

Nye prosjekter på Q-melkekartongene

Nå er det småskala entreprenører støttet av Self to Self Economic Development Association i Etiopia og kvinnelige bondekooperativer støttet av FOKUS i Uganda som håper på oppmerksomhet fra norske melkedrikkere.

– Jeg håper at mange nye blir oppmerksomme på arbeidet vårt, og at metoden vi bruker blir bedre kjent, sier Ketil Fuglestad, grunnleggeren av StS EDA.

Daglig leder i FOKUS, Gro Lindstad, håper at mange melkedrikkere blir nysgjerrig på hvordan likestilling henger sammen med fattigdomsreduksjon.

– Vi håper at nordmenn blir kjent med hva arve- og landsrettigheter betyr for kvinners selvstendighet, sier hun.

Følg med på www.kavlifondet.no om du ønsker å lese mer om de ulike prosjektene du er med på å støtte ved å kjøpe Q-melk.

Bilder til saken: