Matsvinn er en økende miljø- og samfunnsutfordring. På oppdrag fra Q-Meieriene har Ungt Entreprenørskap arrangert innovasjonscamper hvor skolelever jobber sammen i grupper for å komme opp med nye innovative måter å redusere matsvinn på.

I snitt kaster hver person 46,3 kilo mat i løpet av et år. Det tilsvarer hver femte handlepose med mat! Melk er en av matvaregruppene med høyt svinn. 19 prosent av befolkningen oppgir at de ukentlig kaster melk eller fløte.

Unge entreprenører på melkekartongen

- Vi har stor tro på at elevene skal hjelpe oss med å finne nye måter å redusere matsvinn på. Vi brenner for unge innovatører, og hva er da mer naturlig enn å løse en slik miljøutfordring sammen med Ungt Entreprenørskap, sier Øystein Skreien, produktsjef for melk i Q-Meieriene.

Noen av forslagene til elevene vil bli presentert på melkekartongene i starten av 2017. Blant annet vil du se en innovativ løsning med melkeautomat og termoflaske, en kjølepose som holder melken kald under frokosten og en fremtidsrettet holdbarhetsmåler som viser den faktiske holdbarheten på melken.

[[ RichText template tag keymedia is not configured ]]
Noen av forslagene

Q samarbeider med Unge Entrepenører

Q-sjefen Bent Myrdahl mener det er det viktig og lærerikt for Q-Meieriene å gå sammen med Ungt Entreprenørskap for å finne løsninger som kan redusere melkesvinnet.

- Undersøkelsen om melkesvinn har gitt oss en eureka-opplevelse, og vi vil være med å gjøre noe med denne kjempeutfordringen. Derfor er det veldig inspirerende å samarbeide med Ungt Entreprenørskap om å finne nye måter å bekjempe matsvinn på, sier Q-sjefen Myrdahl.

[[ RichText template tag keymedia is not configured ]]

Vinnerlaget med elever fra Bergen Private Gymnas og Nordahl Greig vgs sammen med markedsdirektør i Q Kristine Aasheim og Q-Bjarte.

I følge Q-sjefen har også det lille utfordremeieriet mye å gå på i kampen mot matsvinn. - Vi er heldige som i vår posisjon er små og fleksible slik at vi kan snu oss fort rundt og endre ting som vi ikke er fornøyd med. I tillegg er vi et ungt selskap som ikke lider av tunge prosesser, sier han.

Innovasjonscamp med skoleelever

Ungt Entreprenørskap har lang erfaring fra camper med ungdom. Innovasjonscamp stimulerer til økt kreativitet, bedre samarbeid og det styrker motet til å prøve og feile.

- Innovatører trengs overalt i samfunnet. Derfor er det viktig at kreativitet gjennomsyrer utdanningen og inngår i den kompetansen unge har med seg når de skal bli arbeidstakere eller jobbskapere. Sammen med Q-Meieriene setter vi kreativitet på timeplanen, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

[[ RichText template tag keymedia is not configured ]]
Adm.dir i UE Anne Kathrine Slungård

Q-sjefen er enig i at dette er et samarbeid som passer perfekt og han peker på at Q-Meieriene har basert hele sin eksistens på kreativitet og viljen til å prøve og feile - om og om igjen.

- Det er veldig bra hvis vi kan formidle det nytenkende arbeidet fra unge innovatører. De tar for seg et viktig miljøspørsmål og denne må bevisstgjøringen knyttet til matsvinn kommer inn i de norske hjem via melkekartongen. Vi har fått mange gode innspill til forbedringer fra de unge innovatørene, sier Arnesen.

Ungt Entreprenørskap (UE) er en ideell, landsdekkende organisasjon som jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. Når elevene samarbeider med arbeids- og næringsliv, får de jobbe med reelle problemstillinger og de får praktisere teorien de lærer på skolen.

Bilder til saken: