Q-Meieriene lar nå forbrukerne bestemme hvem som skal få benytte seg av flatene på kartongen. Blir det kunnskapskartong eller miljøkartong? 

– Normalt har vi brukt kartongene til å profilere oss selv og produktene våre. Nå gir vi vekk flatene til noen som vil synliggjøre sin sak, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Hver dag sender Q-Meieriene ut 200.000 melkekartonger til norske forbrukere. Nå vil det lille meieriet gi bort melkekartongflatene til entreprenører og andre som ønsker å synliggjøre sin sak. 

- Vi er eid av Kavlifondet og overskuddet går til gode formål. Men vi kan også hjelpe gjennom vårt daglige arbeid, derfor stiller vi nå våre kartonger til disposisjon for de som trenger det, sier Q-Sjefen Bent Myrdahl. 

Stem i vei! 

På q-meieriene.no kan forbrukerne stemme på hvilket tema som skal pryde neste melkekartong. Her kan du også se representanter for "miljø" og "kunnskap" fortelle hvorfor du skal stemme på dem. De to som er med i konkurransen om å få synliggjort sin sak er Matvett, matbransjens eget selskap som jobber for at det skal kastes mindre mat i Norge, og VilVite, vitensentert i Bergen.

Forbrukerne får bestemme hva de vil ha på kartongen

Fra før er det avgjort at Forskerfabrikken skal få disponere kartongflatene i slutten av 2015.

-Siden det er Q-forbrukerne som til syvende og sist skal få glede av å lese på kartongen ønsker vi også at det er de som skal bestemme hvem som skal få benytte seg av kartongflatene, sier Q-sjef Bent. 

Akkurat nå kan man gå inn på q-meieriene.no og stemme på hvem som skal få pryde melkekartongene i 2016. Her kan man stemme på enten kunnskap eller miljø. For kunnskap er representanten VilVite, vitensenteret i Bergen. Daglig formidler de kunnskap til barn og unge om naturvitenskap.

-Vi ønsker å lære vekk kjøkkenkjemi til melkedrikkerne. Det handler ikke bare om hvordan man får rosiner til å danse og om man kan man lage en vulkan på kjøkkenet. Det handler om fysikk og kjemi, sier VilVites formidler og vitevert Hilde Nesse Tordal. 

Tips om matvett

Matbransjens eget selskap som jobber for at det skal kastes mindre mat i Norge, Matvett, representerer miljø. Matvett ønsker å gi gode råd og tips for hvordan du kan ta bedre vare på maten og samtidig spare miljøet. I dag er det dessverre sånn at 1/3 av maten som produseres i verden kastes.

– Det er et tankekors når vi blir stadig flere mennesker på jorden, sier Anne Marie Schrøder, kommunikasjonssjef i Matvett.  Ønsker Q-forbrukerne å spare noen kroner og samtidig gjøre en innsats for miljøet? Da bør de stemme på miljø på q-meieriene.no, legger hun til.

Enorm reklameverdi

Bruken av melkekartongene i Norge har til nå handlet om å profilere seg selv og sine egne produkter. Spesielt har hovedkonkurrenten brukt mye tid og energi på dette. I utlandet har man hatt tradisjon for å slippe andre aktører til. Nå gjøres altså dette i Norge av Q-Meieriene.

Medierådgiver Hege Lysnes i mediebyrået Starcom anslår verdien til denne reklameeksponeringen til å være verdt over 18 millioner kroner. Denne eksponeringsflaten havner helt hjemme på norske kjøkkenbord og vi kan anta at flere personer ser de ulike kartongene. Derfor er nedslagsfeltet enormt.

Hvem vil du lære mer om? Stem i vei her.

Se hvorfor Hilde mener at du bør stemme på VilVite og "Kunnskap"

Se hvorfor Anne Marie mener at du bør stemme på "Miljø"

Bilder til saken: