De to Q-Innovatørene har begge bidratt med engasjement og idéer som har resultert i nyskapende Q-produkter. I dag fikk de æren av å åpne nye Q Innovasjonshus. 

— For oss er det kjempestort å være invitert inn for å klippe den blå snoren. Det sier noe om at Q handler som de snakker, at forbrukerne faktisk er sjefen, og det opplever vi veldig, sier de to.

Begge mente at navnet Innovasjonshus er treffende, og de er tydelige på at det fører med seg en del forventninger.

— Jeg forventer at et innovasjonshus har bærekraft som fokus. At man er i forkant når det gjelder klima og miljø, men også samfunnsansvar, sier Havre. I 2017 utfordret bergenseren Q til å endre datomerkingen på Q-melken til «best før, men ikke dårlig etter». Merkingen endret en hel bransje og ble på kort tid et viktig tiltak i kampen mot matsvinn. 

— For meg er det viktig at Q fortsetter å jobbe for mangfold og valgfrihet i butikkhyller over hele landet. Jeg var med på å utvikle og lansere en youghurtgrøt som aldri ble tilgjengelig i min bygd Årdalstangen. Vi forbrukere vil være med å bestemme uansett hvor vi er bosatt i Norge, sier Stedje som innrømmer at det er litt kjedelig at yoghurtgrøten aldri ble en suksess. 

 

Stolt og glad: For 1108 dager siden ble det bestemt at Q Innovasjonshus skulle bygges. I dag kunne Kristine, Camilla og Bent endelig invitere til åpningsfest.

Over 3600 Q-idéer 
Det nye meieriet representerer en historisk stor investering på over 850 millioner kroner, midt i matfatet av Norge. Beslutningen om at Q-Meieriene på Jæren skulle bygges ut ble tatt 30. april 2019. Målet var å få mer plass forbrukernes ønske om flere Q-produkter. Det er også her Q-sjefen Kristine Aasheim har sitt fokus i dag.

—Vi er utfordreren som sammen med Q-fansen finner nye måter å gjøre ting på. Det skal vi fortsette med i det nye innovasjonshuset. Vi har over 3600 forbrukeridéer i vår idébank "Min Q" som venter på å bli lansert. Q har alltid vært, og skal fortsatt være, en del av løsningen for norsk melkeproduksjon gjennom å utfordre og sikre nyskapning i et marked med store innovasjonsmuligheter.

Hun forteller at i 2021 var produksjonsvolumet gjennom anlegget på 95 millioner liter melk fra 12 700 kuer. Når det nye meieriet kommer i full drift, vil produksjonskapasiteten kunne øke til om lag 150 millioner liter, tilsvarende melk fra 7300 flere kuer.

—  Nå kjører vi i gang melkelinje etter melkelinje for å sikre kvalitet og stabilitet. Det har vært kjekt å bygge meieri, men også ekstremt utfordrende midt under en pandemi. Vi er på en spennende utviklings- og læringsreise og det har vært en kamp for å komme hit, sier Q-sjefen som har regnet seg frem til at det 12.000 kvm2 store anlegget har over 47 kilometer rør, 31 nye tanker og over 2000 ventiler. Hun er mektig imponert over de ansatte. 

— Det er mange ulike fag involvert og tusenvis av detaljer. Rett og slett en enorm logistikk. Heldigvis har vi folk som både vil og våger, slik at vi sammen vinner forbrukers begeistring.

Etter planen skal det nye meieriet være i full drift i løpet av måneden, og til høsten kommer det en bølge av nye innovasjoner til stor glede for Q-fansen.

—  Vi har akkurat lansert Q-Kefir fra det nye meieriet og neste greie fra oss blir å utvide holdbarheten på Q-melken til 22 dager. Til høsten kommer det flere forbrukerdrevne innovasjoner i butikk, blant annet nye Skyr®-produkter og andre syrnede melkeprodukter. Vi gleder oss veldig til fortsettelsen. 

Se bildedryss fra dagen her! 

Bilder til saken: