Norske forbrukere har talt, Q-Meieriene oppleves som Norges mest bærekraftige merkevare på mat. 

Europas største merkevarestudie på bærekraft, Sustainable Brand Index, lanserte i dag den offisielle listen over hvilke merkevarer som oppfattes som de mest bærekraftige. Listen viser at Q-Meieriene rangeres på tredjeplass totalt, og helt på topp i sin bransje.

Utfordrermeieriet vil ikke slå seg selv på brystet, men velger i stedet å hylle forbrukerne.

— Det som er gøy med denne kåringen er at den handler om hvordan forbrukerne ser oss, og det er jo nettopp forbrukerne vi kan takke for topplasseringen! Det er de som hele tiden utfordrer oss til å finne bedre og mer klimasmarte løsninger, sier Aasheim.

Hele 265 norske merkevarer fra 25 ulike bransjer er målt gjennom omfattende forbrukerundersøkelser. Resultatet er en rapport som viser hvordan merkevarene oppfattes i et bærekraftperspektiv.

— En topplassering er ingen hvilepute, men gir oss ekstra motivasjon til å fortsette arbeidet vi har startet. Vårt overordnede mål er at det skal bli enda enklere å ta gode og klimasmarte valg i butikk, sier hun.

Vil ha flere med på matredder-laget
I 2020 satte Q i gang et omfattende tiårsløp for å bli klimapositiv innen 2030. Aasheim er ærlig på at selskapet foreløpig ikke har alle løsninger på hvordan målet skal nåes om knappe åtte år.

— Et sted må vi begynne, og på vår reise mot å bli klimapositiv har vi pekt oss ut matredding som et ekstremt viktig område. Nye tall fra matvett.no forteller oss at hver 10. handlepose kastes, dette tilsvarer 40,3 kilo per person i året, forteller hun.

— All matproduksjon har et klimaavtrykk. Derfor er det viktig for oss å bidra til at det som produseres faktisk blir spist og ikke havner i søpla. Det er det beste vi kan gjøre for miljøet.

Sammen med forbrukerne har Q fått til flere innovative tiltak som skal hindre matsvinn. Blant annet var de først ute med både skrukork på melken og tilleggsmerkingen «best før, men ikke dårlig etter».

— På utfordring fra Mette Nygaard Havre, kjent fra Spis opp maten, var vi først i verden med «best før, men ikke dårlig etter» i 2017. Et enkelt og effektivt grep for å hindre at flere millioner liter melk havner i sluket, forklarer Aasheim.

Siden 2018 har selskapet delt ut «Q Matredderprisen» annenhver måned til de som gjør det lille ekstra i kampen mot matsvinn. Hvert år arrangerer de også Norges største matredderdag. I tillegg har Q-Meieriene lansert et gratis og komplett undervisningsopplegg om matredding for lærere og elever i 9.klasse. 

— Vi opplever at engasjementet for miljø og reduksjon av matsvinn er spesielt stort blant den oppvoksende generasjonen. Barna har virkelig skjønt det, og bidrar med den største selvfølge til innovative og kloke tanker om hvordan vi sammen kan redusere matsvinnet i Norge.

For å lykkes med ambisjonen om å bli klimapositiv er nøkkelen å lytte til løsninger som små og store Q-fans selv etterspør, mener Aasheim.

— I Q tror vi at vi må «våge og ville, for å vinne». Den tette dialogen vi har med Q-fansen gjør at vi tør å ta sjansen på nye idéer. Neste greie fra oss blir at vi øker holdbarheten på Q-melken med 5-7 dager ekstra dager, avslutter hun.

Du kan lese mer om årets kåring her:
https://www.sb-index.com/sustainable-brand-index-2022-overview 

 

Bilder til saken: