Sammen med melkedrikkerne har Q-sjefen valgt ut fire kandidater som har fått sin plass på Q-melken i høst. 

På melkekartongen i høst deler Q-Meieriene historier fra gründere og virksomheter sitt møte med en krevende korona-hverdag. Sammen med melkedrikkerne har Q-sjefen valgt ut fire kandidater som har fått en plass på Q-melken.

 

De fire virksomhetene du kan lese om er: videoselskapet Whereby, seilskipet Statsraad Lehmkuhl, gründerbedriften Gleding og jordbruksbedriften IMBA.

— Det har vært krevende måneder for mange og da er det spesielt hyggelig å løfte frem noen historier som inspirerer. De fire utvalgte virksomhetene har alle en egenart og relevans for den tiden vi er inne i, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Da Myrdahl fikk en idé om å bruke melkekartongen til å hjelpe virksomheter i gang etter en tøff korona-vår, engasjerte han forbrukerne i å komme med forslag til kandidater. 

— Vi spurte forbrukerne om de kunne hjelpe oss med å finne noen aktuelle historier vi kunne dele på kartongen. Det nye melkedesignet er et produkt av engasjerte melkedrikkere som vil være med å heie på norske virksomheter, sier han.

Vil gjøre Norge til verdens vennligste land
Foredragsholder og skaper av konseptet Gleding, Siri Abrahamsen, ble henrykt da hun fikk telefonen om at hennes bedrift var en av de som skulle få en flate på melkekartongen.

— Dette kom veldig overraskende på, og det er fantastisk å få litt drahjelp utenfra, sier den smilende Gleding-gründeren.

Hun hadde store planer om å bruke 2020 til å reise rundt i hele landet for å snakke om inkludering og menneskemøter. Da koronaen traff Norge 13.mars gikk telefonen hennes varm av avbestillinger.

— På et par dager ble alle oppdrag avlyst og vi måtte delvis permitteres. Det var en fortvilelse at alt ble stående tomt.

Abrahamsen og Gleding måtte snu seg raskt rundt for å finne nye løsninger i en vanskelig situasjon.

­— Jeg tenkte: OK nå tjener vi ikke penger, men nå skal vi gi så mye verdi ut til andre som vi bare kan, og så håpe at det kommer noe godt ut av det.

Hun fortsetter.

— Å få en plass på melkekartongen er utrolig stas. At noen faktisk har nominert oss betyr jo at budskapet vårt fungerer - at man skal inkludere og heie på andre, avslutter hun.

Her kan du se video av hvordan de ulike virksomhetene reagerte da Q-sjefen fortalte at de i høst blir å se på kjøkkenbord i det ganske land! 

 

«Statsraaden» hadde tidenes sesong foran seg, før alt ble kansellert. De nektet å legge skipet i opplag og valgte heller å fremskynde verftsopphold. "Opp og fram er det eneste som gjelder", sier direktør Haakon Vatle. 

 

Tore Pedersen Bore håper at folk vil lese om IMBA på melkekartongen. Kanskje det kan være med på å holde liv i en nytenkende måte å dyrke jordbruk på? 

 

Gründer Siri Abrahamsen vil erstatte mobbing med gleding, og gjøre Norge til verdens vennligste land. 

 

I en annerledes tid har videoselskapet Whereby sett et økt behov for løsninger som bringer mennesker sammen på en trygg og enkel måte. 

 

Bilder til saken: