Vårens nyheter fra Q-Meieriene: Q Kefir, Skyr Luftig Tropisk, Din Skyr Solbær og vanilje, Q Yoghurt uten tilsatt sukker

Vi kick-starter 2022 med disse forbrukerdrevne innovasjonene: Q Kefir Blåbær & Solbær , Q Yoghurt UTEN tilsatt sukker i smaken Jordbær & Lime, Skyr® Luftig Tropisk og Din Skyr® Solbær og Vanilje. 

For alle nyhetsentusiaster der ute er februar som kjent et av de tre store lanseringsvinduene i norsk dagligvare. Q-fansen kan glede seg over en rekke nye innovasjoner fra utfordrermeieriet i vinter. Stikkord er: Forbrukerdrevet, mangfold og begeistring.

Q Kefir - noe helt nytt i meierihyllen
Q-Meieriene tar neste steg, bryter syrnet-monopolet og lanserer Q Kefir på 1-literskartong i smaken Blåbær & Solbær etter idé fra Per Arne. Ifølge markedssjef Pål Rasmussen er dette en nyhet som veldig mange har ventet på.

— Endelig skjer det noe nytt i hyllen for syrnet melk! Vi får stadig inn henvendelser fra forbrukere som ønsker seg en syrnet melkedrikk fra Q. Nå kan alle slippe jubelen løs, sier en spent markedssjef.

Med denne lanseringen skal Q revitalisere det tradisjonsrike og velkjente produktet og gjøre kefir aktuell for nye forbrukere.

— Q Kefir er alt annet enn kjedelig. Den har en frisk smak, fyldige konsistens og perlende munnfølelsen som jeg er sikker på kan omvende den mest rigide skeptiker. Det er ikke uten grunn at kefir kalles melkens champagne, og kefir fra Q er ypperste sort.

Nyheten appellerer til de helsebevisste og kan skilte med den bredeste bakteriesammensetningen på markedet, i tillegg inneholder den vitaminer og mineraler som også gjør godt for mage og tarm.

Q Yoghurt UTEN tilsatt sukker i stor pose
Q-fansen kan glede seg til yoghurt i 800-gramspose uten tilsatt sukker. Nyheten har en frisk smak av jordbær og lime og et naturlig sukkerinnhold fra melk og bær. I tillegg er yoghurten proteinrik og laktosefri.

—Denne nyheten svarer på etterspørselen etter sunne, praktiske og velsmakende løsninger i en travel hverdag. Q Yoghurt UTEN er et enkelt valg for deg som leter etter en knallgod yoghurt uten tilsatt sukker, sier produktsjef Rebeka Johler.

Forbrukere har elsket det geniale poseformatet helt siden Q lanserte innovasjonen på det norske markedet i 2015.  Den praktiske posen har særlig vært populært nå som mange tilbringer mye tid i hjemmet.

— Med Q Yoghurt UTEN er jeg sikker på at enda flere vil få øynene opp for denne originale Q-idéen.

Skyr® Luftig går Tropisk
Mousseyoghurten Skyr® Luftig gir en helt ny smaksopplevelse som flere er i ferd med å oppdage. I 2020 ble den, som eneste nordiske produkt, rangert som et av de mest innovative produktene i Europa av analysebyrået Nielsen.

Forbrukere har allerede lagt sin elsk på de to eksisterende smakene, bringebær og sitron. Produktsjef Tina Tvedt er sikker på at den nye tropiske varianten vil skape enda mer begeistring.  

— Skyr® Luftig Tropisk er en innertier for alle som vil ha sunnhet og nytelse i ett! Frisk smak av mango, banan og ananas – i kombinasjon med luftig og fløyelsmyk konsistens gjør denne nyheten veldig lett å like, understreker hun.

Yoghurten kommer i porsjonsbeger med skje og inneholder 74 KCAL per beger. I tillegg har de de samme sunne produktfordelene som resten av Skyr®-familien er kjent for: proteinrik, fettfri og uten tilsatt sukker.

Stemmene er telt opp. Vinneren er Din Skyr® Solbær & Vanilje!
To ganger i året lanseres Din Skyr®, en forbrukerdrevet limited edition, der Skyr®-fansen kan sette sammen og stemme frem sin ultimate smakskombinasjon.

Denne gangen kunne Skyr®-entusiastene velge fra 20 ulike ingredienser. Det resulterte i 1400 forslag, og kokte til slutt ned til én vinnersmak, nemlig solbær og vanilje.

 — Jeg tror Skyr® fansen, nok en gang, har truffet jackpot her. Solbær har en dyp og fruktig smak som passer veldig godt sammen med den søte og behagelige vaniljen. Dette blir en ny favoritt i samlingen, sier produktsjef Michelle Larsen.

Din Skyr® er lett å oppdage i yoghurthyllen med sitt iøynefallende design og gull-lokk.

Q-fansen har siste ordet
Utfordrermeieriet er kjent for å strekke seg for å gi Q-fansen akkurat det de vil ha, og årets første nyheter er intet unntak.

— I 25 år har vi representert innovasjon, konkurranse og valgfrihet i meierihyllen, og vi merker en utemmelig iver etter nye produkter fra Q. Hver dag får vi inn ønsker og idéer på telefon, via Min Q-idé, og i sosiale medier fra forbrukere som helst vil kjøpe alle sine meieriprodukter fra Q-Meieriene. Denne nyhetslanseringen er et svar på nettopp dette, sier Q-sjefen Kristine Aasheim.

Nøkkelen til å vinne forbrukernes gunst handler ifølge Aasheim om evnen til å tilby nye smaker og formater som forbrukerne selv etterspør.

— Vi håper at det første nyhetsslippet i 2022 står til forventningene, hvis ikke er jeg lutter øre. Du finner telefonnummeret mitt på melkekartongen, avslutter hun. 

Nyhetene fra Q-Meieriene treffer butikkhyllene i uke 8. 

Har du en god idé til hva vi bør lansere neste gang? Del din Q-idé her! 

Bilder til saken: