-Vi må finne en tredje vei, sa Knut Storberget før han klippet snoren for nyåpningen av Q-meierienes nye lokaler på Gausdal. –Med den tredje vei mener jeg at vi må legge til rette for at Q og andre aktører kan fortsette å sparke de store i leggen, sa han fra scenen som var satt opp i meieriets nye produksjonslokaler.

Det er investert over 40 millioner i nytt utstyr og nye lokaler. -Med dette viser vi at vi satser i Gausdal, sier Q-sjefen Bent Myrdahl. Alt takket være gode innspill fra forbrukerne. 

–Vi er det lille utfordremeieriet som er forbrukerdrevet og det beviser vi i dag, sa Q-sjefen før han la til at Q ikke bare skal sparke store konkurrenter i leggen. –Vi skal ta hele foten!

Forbrukeren er sjefen

Markedsdirektør i Q, Kristine Aasheim kunne stolt presentere tre nye forbrukerdrevne innovasjoner. Skyr® & Cottage Cheese, Skyr® Mini i en praktisk pakning for barn og frokostyoghurt på pose med 30% mindre sukker. Alle disse blir produsert i Oppland-kommunen og alle er laget på bakgrunn av forbrukerinnspill.

Sistnevnte produkt ble foreslått av Eirik Helland Urke som var hedersgjest under åpningen. Foran hundre gjester, bestående av bl.a Storberget, Gausdal-ordfører Hans Oddvar Høistad, leverandører, kjøpmenn og andre fikk Helland Urke høre at det faktisk er han som er sjefen i Q. 

–Uten Q-forbrukerne hadde vi ikke stått her i dag, bekrefter Aasheim. -Selv om vi kaller Bent Myrdahl for Q-sjefen så er det faktisk forbrukeren som er den egentlige sjefen, sier hun.

Tredobling av yoghurtandeler

I et blogginnlegg tidligere i år satte Myrdahl fokus på at innovasjonstakten i Gudbrandsdalen er blant de dårligste i landet. I følge Dagens Næringslivs Gaselle-kåring ligger Hedmark og Oppland helt sist. 

-Med å invitere så mange inn i meieriet vårt i dag viser vi at vi satser tungt i området. Vi håper at det kan inspirere flere til å satse også i Gudbrandsdalen, sier Myrdahl. Som svar til dette overrakte Gausdal-ordfører, Høistad en rekke lokalproduserte matvarer til Q-sjefen.

Med den nye satsingen tar Q et langt steg videre mot sitt mål om å tredoble markedsandelen på yoghurt i Norge.

Bildet: Knut Storberget klipper snoren for Q-meierienes nye satsing på Gausdal. Applaudert av fabrikksjef i Q Per Fiedler.
Foto: Jon Gunnar Henriksen

Q-MEIERIENE: Det forbrukerdrevne utfordrermeieriet som forsøker å gjøre ting på en litt bedre måte. Meieriene ligger i Gausdal og på Jæren, har ca. 200 ansatte og ca. 13.000 Quuuer.

www.q-meieriene.no

Bilder til saken: