Aldri før har påskemelken vår opplevd større engasjement. Q sin påskequiz ble spilt over 96 500 ganger!

Er du en av dem som har lett etter egg på melkekartongen i år? Da er du ikke alene. Om lag 50 000 personer har funnet kodeordet på melken og deltatt i årets største påskequiz.

— Det er helt ellevilt! Årets påskemelk har fått utrolig positiv respons fra Q-fansen. Fridagene rundt påske gir en fin anledning til eggjakt og quiz, enten man har behov for å koble av eller ønsker å trimme hjernen. Vi satte derfor et ekstremt ambisiøst mål om å nå 100 000 deltakere. Det klarte vi nesten, sier produktsjef Dag Gjertsen som i ekte påskestil har ikledd seg en kanindrakt. 

Konkurranseånden blant melkedrikkerne er det ingenting å si på. 

— Det kan se ut som flere av deltakerne har brukt store deler av påsken til å slå egne og andres quizrekorder. For eksempel har én enkeltperson tatt quizen hele 717 ganger, uten å stikke av med seieren. Det er skikkelig moro og utrolig lett å bli hekta. 

Topper listen: Jakob Mjånes er tilhenger av både Q-melk og quiz.

Påskens store quizmester
Mannen bak toppscoren på 1851 poeng er Jakob Mjånes som er bosatt i Ålesund. Han er over gjennomsnittet glad i quiz og anser seg selv som god på både allmennkunnskap og hukommelse. 

— Det er skikkelig kult, og litt surrealistisk, å slå 50.000 andre i quiz. Det er omtrent én prosent av den norske befolkningen. Veldig gøy, sier den fornøyde vinneren. 

For å oppnå så høy score som mulig testet han ulike teknikker på pc, nettbrett og telefon. konklusjonen ble at telefon er det mest effektive. Der fikk han en snittid på 1,5 sekunder per spørsmål. 

— Trikset er å bruke en finger til å trykke på «neste», og en annen finger til å trykke på svaralternativet, avslører han.

Ekspertisen kommer godt med til neste generasjon. Mjånes har nemlig allerede funnet sin etterfølger.

— Jeg lette etter egg sammen med datteren min på 5 år. Hun er også veldig glad i quiz og blir kanskje en kommende vinner av Q sin påskequiz?

Underholdende og lærerikt
Quiz og spørrekonkurranser har en ubestridelig popularitet. Folk elsker å ta dem, og elsker å sammenligne sin kunnskap med venner og familie.

—  Jeg tror grunnen til at mange blir hekta er fordi quiz både er underholdende og lærerikt. Det gir også et ekstra kick å konkurrere mot kjente og ukjente for å nå målet om å se sitt eget navn skinne på topplisten. Man får lyst til å prøve igjen og igjen, sier Gjertsen. 

Gode resultater i årets største påskequiz blir belønnet med Q-Meierienes helt egen limited edition quizbok. Og så vinner man jo heder og ære, som kanskje er det viktigste av alt.

— Vårt ultimate mål er hele tiden å begeistre forbrukerne. Det har vi definitivt klart denne påsken.

— Nå er vi over på en ny og engasjerende kartong med våre populære bokstavkrøller. Man skal ikke gå tom for oppgaver når man har Q-melk på frokostbordet, fastslår Gjertsen.

Har du en god idé til hva vi kan ha på melkekartongen neste gang? Del din Q-idé her! 

 

 

Bilder til saken: