Anne Merete Samnøen, produktsjef for Q-Meieriene, viser frem det nye rømmebegeret.

Vi kutter plast fra et av våre mestselgende produkter. Endringen på 15 millioner rømmebegre vil spare miljøet for 75 tonn plast i året.

— Vi jakter hele tiden innovative løsninger for emballasje. Nå lanserer vi et nytt og klimasmart rømmebeger med 30 prosent mindre plast, som også gjør det enklere å redusere matsvinn, sier Anne Merete Samnøen som er produktsjef i Q. 

Plastreduksjonen kommer samtidig som et designskifte og introduksjon av en ny og smart funksjon.

— I tillegg til et nytt utseende, har vi tilført måleriller på innsiden av begeret. Folk ønsker å se hvor mye rømme som er igjen i begeret til enhver tid. Med disse rillene blir innholdet mer tilgjengelig og praktisk når man skal lage mat. 

Rømmebegeret har allerede et skrulokk som gjør at produktet tåler å åpnes og lukkes så mange ganger man ønsker. Skrulokket gjør også at begeret er supert til gjenbruk og oppbevaring av matrester.

Innovasjon på sitt beste
Johannes Daae, Utviklingssjef i Grønt Punkt Norge sier han gjerne vil se mer av slike løsninger.  

— Vi i Grønt Punkt Norge synes det er fantastisk når firmaer som Q-Meieriene står på for å kontinuerlig minimere emballasjemengden. Å redusere emballasjen med hele 30%, og fortsatt klare å ivareta matkvaliteten, redusere matsvinn og samtidig sørge for både gjenbrukbarhet og gjenvinnbarhet er innovasjon på sitt beste, Johannes Daae,

Jakter på fremtidens emballasje
Utfordrermeieriet har satt seg et ambisiøst mål om å bli klimapositiv allerede i 2030. Et av tiltakene for å nå målet er å redusere plastbruken.

—Vi ønsker å være en del av løsningen på et stort problem. Derfor er vår tilnærming at vi steg for steg skal kutte all unødvendig plast fra våre produkter. Vi har fortsatt en vei å gå, men vi ser at mange små endringer gir stor effekt, sier Q-sjef Bent Myrdahl. 

Han forteller at Q-fansen utfordrer med nye idéer, hver eneste dag. 

— Vi opplever et sterkt engasjement for klimasmarte løsninger, og spesielt emballasje. Etter innspill fra forbrukerne har vi gjort flere store endringer det siste året. I 2020 introduserte vi blant annet 100 % fornybar melkekartong, vi kuttet målevinduet på melken, og vi har redusert lokket på Skyr®-begrene. I 2021 fortsetter vi, avslutter han.

Bilder til saken: