Idérike elever fra Kleppestø ungdomsskole delte kreative løsninger for fremtidens Q-melk. Vinnergruppen sikret seg gullbillett til superfinalen på Q-Innovasjonsdagen 19.oktober.

Sammen med Ungt Entreprenørskap Vestland og VilVite arrangerte Q-Meieriene en treningsleir i kreativitet og skaperglede for 25 9.– og 10.klassinger fra Kleppestø i Askøy. 

 — Vi skulle egentlig være 170 elever her i dag, men på grunn av streik ble det en mindre gruppe. Målet er å gjennomføre flere camper i høst, forteller Øystein Skreien i Q. 

Håper på mye nyskapning i høst: VilVite, Ungt Entreprenørskap og Q-Meieriene samarbeider om innovasjonscamper for ungdomsskoleelever. 

På innovasjonscampen fikk elevene et reelt case med en definert problemstilling. Oppdraget var å finne fremtidens Q-melk. De unge innovatørene måtte tenke på alle deler av produktet: målgruppe, bærekraft, teknologi, bruksområder og ingredienser. De skulle også vise til gode samarbeidsevner og lage en fengende pitch. 

— Vår idé er melkedrops. Det er en liten smaksbombe i hverdagen, en slags eksplosjon som skummer i melken. Man kan velge mellom jordbærsmak, kaffesmak eller surprisesmak. Produktet er bærekraftig fordi dropsen tar lite plass og den er enklere å lage enn en hel kartong med smakssatt melk. Det blir sannsynligvis veldig populært, sier Iris og Ada.  

De to jentene hadde med seg flere på gruppen, men stod alene for fremføringen

—  Vi tror på produktet, men føler ikke presentasjonen gikk så veldig bra. Vi kjenner på en del nerver før finalen og er veldig spente.

Idéene til de andre gruppene var: 

  • Q-Meieriene app (med poengsystem, kuponger, merch og holdbarhets-varsling)
  • Mindre kan være bedre (Kartonger i mindre størrelser)
  • Q-melk på dispenser til hjemmebruk (Mulighet for refill uten å bruke ny emballasje)

 

Krevende: Henrik og Øystein diskuterer hvem som har den mest nyskapende og bærekraftige idéen. 

Vinnerne fikk sjokk
Øystein Skreien og Henrik Samir Nordvik, begge fra Q, representerte juryen og var svært fornøyd med elevenes prestasjon.

—  Alle idéene er gode, og gruppene har jobbet godt gjennom dagen. Vi la spesielt merke til to av løsningene som vi synes var spennende, men det kan dessverre bare være en vinner.

I juryens begrunnelse står det: «Vinnergruppen treffer godt på målgruppens behov. Idéen er både kreativ og praktisk. Det handler om å gjøre det enkelt å få tak i noe velsmakende. Vinnergruppen er … En liten smaksbombe i hverdagen.»

Et steg nærmere: Vinnergruppen fikk premie for innsatsen, men den gjeveste prisen deles ut i superfinalen 19.oktober. 

 — Vi er i sjokk. Dette var utrolig gøy. Vi startet med en idé om å lage kaffemelk, men tenkte at det ble for enkelt. Vi ville gjøre noe annerledes og plutselig kom idéen om smaksbomber formet som små drops man kan putte i melken, sier vinnerne. 

 — Nå skal vi jobbe godt frem mot finalen. Vi skal spørre venner om hjelp til å videreutvikle idéen, forklarer de.

Klapp på skulderen: Disse to stod for fasiliteringen av en vellykket camp. 

Utdanning og arbeidsliv i samarbeid
Ungt entreprenørskap arrangerer innovasjonscamper over hele landet og er en brobygger mellom skole og næringsliv. Målet er at elevene skal få et innblikk i hvordan det er å drive en elevbedrift. 

 — For en gøy dag. Nå har jeg mye energi. Jeg synes det er utrolig kjekt når ungdommen deler kreative forslag som vi voksne ikke tør å si høyt. Jeg vet at elevene får stort læringsutbytte av en slik dag, sier Ingrid Kristoffersen som er prosjektleder i UE.

Anna Sandven fra VilVite er enig.

 — Å tenke kreativt er noe vi alle, både voksne og barn, må øve oss på. Vi må lære å samarbeide og bli enige. Ingen vet hva fremtiden bringer. Mye av læringen handler om å tenke ut hvordan vi skal håndtere ting vi ikke vet svaret på, fra de helt små til de store tingene.

Bli med på Q-Innovasjonsdagen for å se mer fra campen og få muligheten til å stemme over hvem som vinner gullfinalen. Gratis påmelding her! 

 

 

Bilder til saken: