Norgesmesterskapet for Studentbedrifter 2016 gikk av stabelen i NHOs lokaler i Oslo 8. og 9. juni og jeg var så heldig å få være jurymedlem.

NM for Studentbedrifter 2016

Det viste seg at arrangementet foregikk i Gustav Vigelands rom (Verdenskunstneren  som alene skapte Vigelandsparken. For sikkerhets skyld: parken ligger bare noen hundre meter fra NHO-bygget.) Et NM-arrangement i verdenskunstneren Gustav Vigelands lokale forplikter.

Nå var det ikke meningen at Studentbedriftene skulle skape et verk på størrelse med Monolitten, lage en stor fontene som den i parken og heller ikke en bro som Sinnataggen står på. Men på et punkt forventet vi at bedriftene presterte bedre enn Gustav, som jeg heretter kaller ham.

Denne Gustav skal ha sagt om seg selv: «jeg kan ikke samarbeide» (Biografi: Gustav Vigeland, Tone Wikborg 2001). Et av kriteriene Studentbedriftene ble målt på var evne til å samarbeide: «Har bedriften identifisert, utnyttet og utviklet sitt nettverk i prosessen?» Og ja, alle Studentbedriftene hadde samarbeidet med andre aktører. Og innenfor dette kriteriet hadde alle deltagerne overgått Gustav, en av verdens største entreprenører.

Gustav, som jeg valgte som inspirator før juryinnsatsen uten å spørre noen andre om det, sa og skrev mye fornuftig. Da jeg leste hans biografi likte jeg apesielt hans måte å beskrive en kreativ prosess på: «Ideerne blir til i underbevisheten. Fuldt færdige stiger de som bobler fra havets bund op til overflaten.» Kjenner du deg igjen?  Du grubler over et problem, glemmer hele den vanskelige saken, og plutselig finner du en genial løsning. Er det ikke sånn, da?  Spørsmålet var nå om det fantes noen bobler blant Studentbedriftenes forretningsidéer?

Gutta på Ås stilte opp i NM med en fullt ‘færdig boble’: Foodtruck for franchise. Daglig leder Erlend Kjelstad og økonomisjef Martin McCarthy presenterte forretningsidéen med så høy matglede at det luktet street food i hele Gustv Vigelands rom. Se også deres Facebook-side.

Overbevis meg, du har 2 minutter

Den første delen av konkurransen ble kalt «two minutes to convince». Her skulle de 24 konkurrerende studentbedriftene presentere sin forretningsidé og plan for gjennomføring av denne på to minutter. Til sammen hadde studentbedriftene sendt juryen 360 sider med forretningsidéer og gjennomføringsplaner. I løpet av 48 minutter forsøkte de 24 studentbedriftene å overbevise de 8 forskjellige juryene om at de burde få en eller flere av de 8 seiersprisene.

Her ‘boblet’ det av idéer, det bokstavelig talt kokte over. Studentbedriften Aquarate SB overrasket med en vannbesparende tappekran. Cuthelp SB dukket opp med et fullt utviklet skjærebord som ville gjøre det lettere å skjære veggplater. HappyNorwegian SB stilte til start med en revolusjonerende smørebukk for langrenn- og alpinski. Da Havtekk SB fortalte om oppfinnelsen sin for sortering av fisk, med et omsetningspotesial på over 100 mill kr pr år, fikk jeg lyst til å kjøpe aksjer av dem.

Oppfinnerne fra Indago hadde klekket ut en smart måte å løse jordfeil på. Jeg fikk inntrykk av at de tok over der Thomas Edison, oppfinner av glødelampen, sluttet. RC Equipro SB presenterte en ny og sikker stigbøyle for hest. Da de viste dokumentarfilm der vi fikk se et utall ryttere som falt av hesten og ble hengende fast i stigbøylen, fikk jeg følelsen av  å ramle av stolen. Den følelsen tror jeg resten av salen også hadde. Vi fikk alle en bestemt fornemmelse av at vi hadde behov for en sånn smart stigbøyle fra Equipro SB, selv om de fleste av oss ikke har noe med hest å gjøre.

Her ser du Kari Schibevaag og Beate Kregnes Winge I Woody SB. Forretningsboble: å kle opp hele befolkningen med miljøvennlige luer. Se mer om Woody på deres Facebook-side.

Og vinneren er ….

I og med at den alminnelige oppfatningen her i landet er at det blir for spinkelt bare å leve av  oljeinntekter fremover, er vi avhengig av at det skapes nye arbeidsplasser og inntektskilder gjennom økt oppfinnsomhet. Optimistiske mennesker har det med å se etter muligheter. Pessimistiske mennesker leter etter problemer. Begge parter får det de ser etter.  Akkurat nå har landet behov for flere optimister, slike som vi finner i Ungt Entreprenørskap. De gjør en fremragende innsats ved å lære opp ungdommer i alle aldre i entreprenørskap. Men nå, plutselig, tilbake til oppgaven; vi er jo her for å utrope landets beste studentbedrift. Jeg hadde som jurymedlem egentlig ikke lyst til å finne frem til en vinner fordi jeg innerst inne ville at alle skulle vinne.

Her ser du deler av vår jury på speed-date med morgendagens entreprenører. 10 minutter med et intenst intervju for å få tak i hele meningen med deres ‘boble’. Studentbedriften Are We There Yet SB forteller oss om deres ‘boble’: en anretning som skal sikre at barn ikke blir skadet av iPad i bil. Fra venstre ser dere et fremoverlent jurymedlem Alexander Woxen, i midten sitter Mette Mo Jacobsen og så ser du meg.

Likevel, etter en grundig vurdering kom juryen frem til sitt valg av årets beste studentbedrift: Indago SB. Vi begrunnet valget som følger:

“Som team er de overbevisende med sin kompetanse og erfaring, og de forstår brukerens behov godt. Produktet dekker et behov i markedet og vil bidra til effektivisering av arbeidsprosesser. Økt sikkerhet i arbeidsprosessene er også et viktig bidrag fra produktet. Bedriften har identifisert, utnyttet og utviklet sitt nettverk på en overbevisende måte. Interessentene står allerede i kø. Bedriften fremstår som troverdig med ambisiøse og troverdige mål”.

Her ser du Indago på ministands (dag 2 i NM). Les mer om vinneren her.

Tre råd for å ta vare på boblekulturen

Du har sannsynligvis forsøkt å blåse såpebobler. Det byr ofte på to problemer: (1) å få til en stor fin såpeboble og (2) få den til å vare. Jeg tenker at det er på samme måten med de 24 studentbedrift-‘boblene’. Hvor mange av ‘boblene’ vil bli til aksjeselskaper og nyskapende virksomheter? Uansett hva det blir til har Ungt Entreprenørskap lært ungdommer i forskjellige aldre å formulere en  forretningsidé, eller å få boblene opp til overflaten som jeg kaller det, for deretter å sette de ut i livet. Ungt Entreprenørskap har i samarbeid med 15.000 lærere trent elever og studenter i elevbedrifter, ungdomsbedrifter og studentbedrifter i 367 kommuner (2015) i entreprenørskap.

Så her er tre råd fra meg: hvordan ta vare på den ‘boblekulturen’ som Ungt Entreprenørskap har utviklet?

For det første vil jeg oppfordre næringslivet til aktivt å bruke entreprenørkompetansen som Ungt Entreprenørskap systematisk har bygget opp hos ungdommene, når ungdommene med tiden dukker opp i arbeidslivet.

For det andre mener jeg det er hjelp til selvhjelp for eksisterende virksomheter å bistå fremtidige Elev-, Ungdoms- og Studenbedrifter som søker råd og veiledning for å ferdigstille deres forretningsidé. Utrolig fin måte å ‘speed-date’ morgendagens nøkkelpersoner på.

For det tredje anbefaler jeg alle virksomheter å samarbeide med Ungt Entreprenørskap. Det har vi i Q-Meieriene gjort, noe som har gitt stort gjensidig utbytte. Tenk å få samarbeide med morgendagens entreprenører! Til høsten vil våre melkekartonger preges av et samarbeidsprosjekt mellom Ungt Entreprenørskap og Q-Meieriene.

Takk for at jeg fikk være med i juryen og full applaus og klapp, klapp, klapp til fyrtårnene i Ungt Entreprenørskap som skaper bobler av Norge:

  • Elevbedrifter 2015: 2.650 med 14.178 elever
  • Ungdomsbedrifter 2015: 2.069 med 11.506 elever
  • Studentbedrifter 2015: 166 med 709 studenter

Karakter til alle 24 Studentbedriftene som deltok i NM: tipp,topp, tommel opp!

Bildene er tatt av Ungt Entreprenørskaps fotograf : http://www.ue.no/

Bilder til saken: