Jeg skriver denne bloggposten for å takke Ragnhild Sorthe for at hun tok seg bryderiet med å sende oss en elektronisk post om at hennes 5 år gamle datter ble kvalm av å spise en hel boks med Skyr®.

Ragnhild Sorthe fra Ellingsrudåsen i Oslo fikk en av årets Innovasjonspriser fra Q.

Takk for e-posten, Ragnhild!

Kanskje har det at Ragnhild brukte energi på å gi oss et forbedringsforslag gitt den norske gane en ny favoritt? Vi håper at vår fortelling om innovasjonen Skyr® Mini kan inspirere og gi deg mot til neste innovasjon.

Innovasjon – ledelsens topp prioritet og topp frustrasjon

Vi drømmer om å finne opp en ny folkets favoritt. I følge en undersøkelse fra AC Nielsen er det 99,9% sjanse for at vi ikke klarer det. Noen produkter, har tross disse dårlige oddsene, klart å erobre folkesjelas gane. Ofte har disse produktene vært der i «alle» år (folkets favoritt blir et produkt først etter noe levetid, kanskje etter 5-10 år i markedet) som f.eks Tines Norvegia, Stabburets leverpostei, Stabburets makrell i tomat, Kavlis smøreoster, Nugatti, Hapå, Banos, Kavli Kaviar (snart 100 år siden den ble lansert), Solo, Frieles kaffe, Møllers tran, Korni Flatbrød, Kvikk lunsj, Toros sauser og supper, Freia sjokoladepudding, Bjellands hermetikk, Pizza grandiosa eller Iduns sennep og ketchup. Hvorfor er det så kriminelt vanskelig å få til en ny folkets favoritt – da?

Er det «vanen» som gjør det nær sagt umulig å finne opp en ny folkets favoritt? Vi har som oftest mulighet til å variere hvilken mat vi kjøper, men det vi velger er ofte det samme. Vi spiser det samme som før, og vi spiser det samme som naboen. Sånn er det bare, og da blir det vanskelig å komme inn på «norsktoppen» for matvarer.

Er det virkelig helt sant at vi bare spiser det samme som før og at naboen spiser det samme som oss? Nei, ikke alltid, men som oftest er det sånn det er. Noen få ganger har likevel den norske gane blitt overrumplet av smittsomt gode smaker, og helt sensasjonelt har den kollektive gane, ved en sjelden anledning, gitt etter og adoptert nye smaker. For eksempel ble den norske folkesjela rystet av pizzarevolusjonen på syttitallet. Etter at den første pizzarestauranten ble etablert på Frogner i Oslo i 1970, ga mange i hele landet seg i kast med egen produksjon av pizza. I samme fornyingsbølge kom stekte kyllingvinger (luktet godt men var knusktørre som svidde fiskepinner), gryteretter, maiskolber og Thousand Island. Megainnovasjonen ostesmørbrød med ananasring og barbeque spice og Piffi Allkryder så også dagens lys. Et godt alternativ på syttitallet, om du kom sulten hjem etter skoletid. Eksemplene fra syttitallet viser at det er mulig å lage produkter som kan klatre inn på lista blant folkets 100 favoritter.

Når det er så vanskelig å lage en ny folkets favoritt eller et nytt matprodukt som overlever i markedet, er det da noen vits i å prøve? Innovasjon og fornyelse er, etter min mening,  helt nødvendig for å sikre virksomhetens langsiktige liv. Det som har gitt suksess i dag, vil ikke sikre den samme posisjon i morgen. For å unngå radikal omstilling i form av nedskalering eller til og med konkurs, må dagens organisasjoner endres. En BCG-undersøkelse fra 2015 viser at de intervjuede topplederne definerte innovasjon som en del av virksomhetens viktigste område (Magma,0716). Dette til tross for at vi vet at det må kalkuleres med en temmelig høy feilprosent. Det er vel grunnen til at mange ledere sier at innovasjon er topp prioritet og topp frustrasjon.

Hvordan kan vi lage en ny folkets favoritt med minst mulig frustrasjonsnivå?

Hjelp Ragnhild med å gjøre «jobben» som mor enklere

Forestill deg et produkt, som om det var en midlertidig ansatt. Du er fornøyd om jobben, hver gang, blir utført til rett kvalitet, rett pris, rett sted og rett tid. Du blir ekstra fornøyd når den temporært ansatte er villig til å «gå en ekstra mil» for deg. Om du ikke er fornøyd med jobbutførelsen sier du opp den kortidsansatte og setter straks i gang med rekrutteringsprosessen for å finne en ny. Jeg tenker på samme måte om produkter: midlertidig ansatt på kortere eller lengre kontrakt.

Lørdag 6. juli kl 12.41 2013 «plinget» det inn et brev i vår elektroniske postkasse. Brevet ble sendt av Ragnhild Sorthe fra Ellingsrudåsen. Hun hadde klaget på en «jobb» som ikke ble utført godt nok:

«Hei!

Jeg har to barn som er veldig glad i Skyr® sitron og Skyr® bringebær, men begeret er så stort at hun på 5 år blir kvalm før begeret er tomt. Er det noen planer om at Skyr® kommer i mindre «matboksvennlige» forpakninger? Spesielt den typen som er uten kunstig søtningsmiddel.

Vennlig hilsen Ragnhild Sorthe»

«Jobben» som Ragnhild ville ha utført grep vår produktsjef Ingrid og noen andre ildsjeler i Q fatt i:

  1. Behold smaken
  2. Lag en porsjonsstørrelse som et barn ikke blir kvalm av
  3. Lag Skyr® uten søtningsmiddel
  4. Lag Skyr® som passer i matboksen

Faksimile av Dagligvarehandelen som viser produktsjef Ingrid Humlung med matboksfavoritten Skyr Mini

20 måneder senere, med et ubeskrivelig strev, lanserte vi Skyr® Mini i pose. Det var tydelig at Ragnhild visste hvor «skoen trykte» fordi mange voksne og barn omfavnet Skyr® Mini. Siden september i 2015 har dagligvarebutikkene solgt for nesten 60 millioner kroner. Det er hele 5 millioner poser Skyr® Mini som har gått ut dørene på det lille meieriet vårt i Gausdal. Fremtiden vil vise om vi har skapt en ny folkets favoritt.

Kakefest i hele Q

Et tegn på at Skyr® Mini er en suksessfull innovasjon som kan vokse til å bli en folkets favoritt er at vi i høst mottok Dagligvareleverandørenes Forenings innovasjonspress. For en liten utfordrer som Q er det ekstra gjevt å få innovasjonsprisen, og det for andre gang (Skyr® i 2009).  Her er for øvrig juryens begrunnelse:

«Juryens begrunnelse: «Q Skyr® Mini har gjort barneyoghurten mer praktisk, slik at den kan nytes på farten. Med Emballasjeløsningen med tut trenger man ikke lenger en skje for å spise yoghurt. Yoghurten er dessuten fettfri og proteinrik og inneholder kun to-tre prosent tilsatt sukker, og er derfor et sunt alternativ for barn. Barn har vært inkludert i utviklingen av både smak og design. Det har bidratt til at produktet er en vekstvinner i kategorien barneyoghurt det siste året.»

Team Q Gausdal feirer med kakefest at vi vant innovasjonsprisen – alle anstrengelser for å få til Skyr Mini er glemt.

Vi har en drøm

Vi har en drøm om at Skyr Mini blir folkets favoritt. Allerede nå er vi i gang med neste forsøk på å lage folkets favoritt. Ved hjelp av åpen innovasjon og innspill fra deg håper vi at neste folkets favoritt blir Skyr drikke.

Sånn skal den (kanskje) se ut. Vi håper på innspill og hjelp til videreutvikling av denne innovasjonen

Vil du være med å innovere på Skyr®? Dere ga oss tips om en drikkevariant. Hva tror du blir den nye smaksfavoritten blant de fire? Har du andre ideer på hvilke lanseringer vi skal ha på Skyr®? På mandagens nettmøte er jeg i Bergen. Om du er i området kan du få komme innom for å smake på de nye variantene. Kom gjerne med kommentarer og innspill i kommentarfeltet under, og delta via Facebook (eller live) på mandag.

Bilder til saken: