Onsdag 16. oktober avholdt Q-Meieriene sin store Innovasjonsdag på Forum Scene i Bergen. Atle Pettersen sto for underholdningen og ledet oss gjennom en spennende kveld med engasjerende foredrag om innovasjon, bærekraft og emballasje.

Innovasjon, suksesser og flopper

Selve Atle Pettersen underholdt oss med flotte musikkinnslag, og ledet oss gjennom en spennende kveld med engasjerende foredrag om innovasjon, bærekraft og emballasje.

 Q-sjef, Bent Myrdahl, og administrerende direktør i Kavli, Kristine Aasheim, åpnet med et innlegg om suksessene og floppene til Q-Meieriene, og veien til å bygge et suksessfullt varemerke.

 –      Det handler om å våge og ville, for så å vinne, som Myrdahl fortalte de fremmøtte publikummerne.

 Den store drømmen til Bent om Colamelk havnet imidlertid på Q sitt innovasjonsmuseum.

Da Dr. Samuel West entret scenen ga han oss et innblikk i sitt «Museum of Failure». Her ble vi presentert noen av de største floppene som nådde markedet før produktene ble trukket tilbake. Hva med en sykkel av plast som går i stykker i bruk, eller en designperle av en vannkoker som gir brannskader pga. varm damp?  

Karismatiske Federico Lozano unngikk scenegulvet og beveget seg heller blant publikum i et engasjerende innlegg om innovasjon og hvordan man må jobbe for å være fortsette å innovere.

Fra Grønt Punkt fikk vi besøk av Lars Brede Johansen. Han delte hjertelig av sin kunnskap og innsikt om fremtidens emballasje. Han lærte publikum om de mange forskjellige typene av plastemballasje og i hvilken grad de er resirkulerbare.

Videre tok Ole Petter Nyhaug stafettpinnen og ledet oss gjennom forbrukertrendene i markedet.

Prisdryss

I Q-Meieriene er forbrukerne sjefen. Derfor er forbrukerne våre også dypt involvert i prosessen med å utvikle nye og innovative produkter. Gjennom idébanken vår Min Q-idé kan forbrukerne dele sine idéer og tips, og andre forbrukere kan være med å stemme frem det de mener er de beste idéene.

Forbrukere som er med å bidra til innovasjon og skape nye salgssuksesser blir nominert med Q-Meierienes Innovasjonspris. De mest populære idéene for et nytt Q-produkt, eller en smartere måte å gjøre ting på i Q, stemt frem av forbrukerne blir videre nominert til selve Forbrukerprisen og tilhørende gavekort på 50.000,-

I år var det Pia Berg som stakk av med seieren og vant Forbrukerprisen for sin idé som ledet til salgssuksessen Skyr® Luftig.

Hvordan ser fremtidens bærekraftige yoghurtemballasje ut?

Pia Berg var ikke den eneste som vant pris denne på Innovasjonsdagen. Tidligere på formiddagen avholdt vi nemlig Innovasjonsdagen for et publikum bestående av skoleelever.

I samarbeid med Ungt Entreprenørskap i Hordaland arrangerte Q-Meieriene tidligere i høst en Innovasjonscamp på Nordahl Grieg VGS. Her ble elevene delt i grupper og utfordret til å presentere fremtidens bærekraftige yoghurtemballasje, hvor de blant annet måtte forholde seg til funksjon, design, materialvalg, transport og matsvinn.

Fra Innovasjonscampen ble tre finalister trukket ut til å delta i selve finalen på Innovasjonsdagen. Der presenterte de hver sin videopitch, og elevene i salen stemte frem den beste idéen.
Her var det gruppen Twist It som stakk av med seieren for deres yoghurt med skrulokk som automatisk blandet toppingen i lokket ned i yoghurten.

Bilder til saken: