I forbindelse med Q sin 5. Innovasjonsdag ble elever fra hele Norge utfordret til å komme opp med en klimasmart idé. Tre skoler deltok på innovsjonscamp i regi av Ungt entreprenørskap og Q- Meieriene.
– Alle vinnerkandidatene har gjort en formidabel innsats, så dette var ikke lett, sier Kristine Aasheim, bedre kjent som Q-sjefen, som var strålende fornøyd etter sending og Q Innovasjonsdag.
Svært fornøyde og glade var også jentene fra Jæren som fikk med seg en sjekk fra Q på hele 15 000 kroner hjem i bagasjen som de kan dele med klassen på Lye Ungdomsskole. Nå håper de at pengene kan bidra til en skoletur til Polen som de har ønsket seg.
Vinnerlaget
Jentene fra Jæren og vinnerlaget besto av Miriam Vigrestad, Lisa Holen, Astrid Sivertsen Lothe og Smilte Sablinskaite. De vant knepent foran vinnerkandidatene fra Geilo- og Borge Ungdomsskole i Østfold for sin idé om klimasmart emballasje og drivhus som kan produsere kortreiste og naturlige smakstilsettere.
– I Q leter vi alltid etter neste greie, og jentene fra Jæren utmerket seg med ikke bare en god og fremtidsrettet idé, men også en veldig bra pitch, konstaterer Q-sjefen som delte ut prisen til hoppende glade Jæren-jenter.
Dette vil i så fall bli oppfølgeren til Q Klimamelk og mange andre klimasmarte innovasjoner Q har lansert gjennom de siste årene.
Flere tusen tilskuere
Flere tusener skoleungdommer fra hele landet så sendingen fra Innovasjonsdagen digitalt, i tillegg til et fullsatt og engasjert publikum i storsalen på Teknisk museum. Her fikk de møte flere spennende gjester som kunne inspirere elever som bærer på en drøm og innovasjonslyst.
Programlederne Ari Bajgora og Nora Geiran Dingstad , fra ungdomspodcasten Jungeltelegraf1, er selv et resultat av sosialt entreprenørskap. De startet selv podcasten som et ungdomsinitiativ med støtte fra Kavlifondet, som også er stolt eier av Q-Meieriene.
I dag er de en podkast som lages av ungdom for ungdom. Temaene er personlige og samfunnsaktuelle med fokus på økt livsmestring og ungdoms påvirkningskraft i demokratiet. Innovasjon står gjengens hjerte nært og av de ti ungdommene som er ansatt i Jungeltelegraf1, er allerede fire i gang med å omsette sine egne ideer til oppstart av selskaper.
– Det var supergøy og lærerikt å få være med på en proff tv-produksjon, og vi lærte masse av det. å få bidra til at flere ungdom blir nysgjerrige på innovasjon og alle mulighetene det kan skape gir mening, sier podcast-programlederne, som også ble nysgjerrige på TV-formatet.
Lov å feile
Sammen med Q-Meieriene og Ungt Entreprenørskap har superduoen reist land og strand på innovasjonscampene som har vært gjennomført. Spesielt kult synes de at en av campene ble avholdt på Innovasjonshuset til Q-Meieriene på Jæren.
I innovasjonsmuseet viser Q frem innovasjoner som feilet, for å synliggjøre hvor viktig det er å våge å feile for å lykkes. Der ble de godt kjent med også jentene som vant på Innovasjonsdagen. Nå gjenstår det å se om dette kan bli Q sin neste klimasmarte innovasjon.
Inspirerte til innovasjon
– Vi er superimponerte over ungdommene og inspirert til å jobbe videre med idéene. Vi vet at å jobbe med innovasjon er krevende. Men å ville, våge og vinne ligger i atferds-verdiene våre, og derfor kommer vi selvsagt til å jobbe videre med disse nye, klimasmarte idéene, sier Aasheim.
Blant gjestene var også Nima Shahinian, som trolig blir første nordmann i rommet og en av gründerne bak Ungdomsbedriften Oppegård brus, som er kåret til Norges beste brus.
Q håper med dette å inspirere ungdom til å tenke kreativt og ha tro på egne drømmer.
– Vi ønsker å inspirere alle til å ville, våge og vinne -sammen, slår den inspirerte og innovasjonslystne Q-sjefen fast.
Lyst å komme i kontakt med vinnere, gjester, medvirkende eller programledere?
Kontakt Kristin von Streng-Alfheim på tlf. 934 38 347