—Reduksjon i matsvinn er som et kinderegg – det er gull for både smak, lommebok og miljøet, sier den stolte vinneren. Tvilde er også økonom og forfatter og har utgitt suksessen «Sparekokeboken - spis som en konge på budsjett». 9. trinn på Nannestad ungdomsskole gikk nemlig helt til topps i den livesendte kokkekampen på Q-Meierienes femte Matredderdag. Målet var å lage retter av råvarer som ellers hadde blitt kastet.
Matredding og gourmet mat —I år var det ekstra vanskelig, fordi alle elevene holdt et utrolig høyt nivå, sier Nygaard Havre og får støtte fra meddommer Tore Jacobsen fra Q-Meieriene. Begge er enig i at de til neste år må gjøre det enda vanskeligere for elevene. Kanskje blir det en Mysteri Box der de må lage mat av de råvarene de får utdelt. Blå kors Throw No More Smørtorget i Tromsø Kristoffer Tvilde @krislovesfood ISS- kantinene Suppebilen
Dette var juryens begrunnelse: Årets matredder har gjennom sitt genuine engasjement inspirert tusener av nye matreddere, og stadig flere lar seg begeistre og inspirere av vinneren. Gjennom å prøve nye veier har han klart å formidle budskapet på en både enkel og svært tilgjengelig måte. Med sin lidenskap for mat og miljø, har han hittil klart å inspirere flere hundre tusener av følgere til å etterleve hans matreddertips. Vinneren har alltid vært opptatt av å redusere matsvinn og bidra til en mer bærekraftig livsstil og har blitt en viktig stemme i kampen mot matsvinn og for et mer bærekraftig samfunn. Juryen har også lagt vekt på at han gjennom å skape oppskrifter ikke bare gir inspirasjon til å redusere matsvinnet, men som også hjelper andre å spare penger på mat.
— Til tross for mye matsvinn merker jeg en bedring og økende interesse for matredding, sier Mette havre fra folkebevegelsen Spis opp maten. Hun opplever at folk er mer sultne på bærekraftige produkter, og at bevisstheten i måten vi konsumerer ting på har endret seg. — Alle de nominerte matredderne og elevene gjør ikke bare en fantastisk innsats i å redde mat, jeg er helt sikker på at de også gjør forbrukere mer bevisste på problemet og bidrar til å inspirere til å kutte matavfall hjemme. Det er jo det som er målet – å øke bevisstheten til forbrukere. Mette har også gått i bresjen for å endre datostemplingen til «Best før, ikke dårlig etter». Etter forslag fra Mette endret Q-Meieriene sin datostempling i 2017. Nå kan hele EU følge etter.
Hele sendingen kan du se i reprise her.
| |
Om Q-Meieriene I Q-Meieriene bestemmer du! Sammen med dere forbrukere skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid. |
Kildesorterte seg til seier: - Blir jeg lurt nå?
19. aug. 2024
Belønningen av bærekraft: Abasiama ble den heldige vinneren da Q-Meieriene gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet i sommer.