– Da vi i Q lanserte vår Klimamelk i april 2023 var Tine skeptiske, sier Q-sjef Kristine Aasheim og viser til uttalelser fra Tine sin forskningssjef Erik Selmer som mente at Q-Meieriene måtte forske mer før klimamelk kunne tilbys forbrukerne.
For oss i Q handler det om å utfordre det etablerte. Vi er vant med å bli kopiert av storebror Tine, slik de har gjort utallige ganger før, for eksempel med skrukork, yoghurt på poser og sukkerreduksjon, ja også best før, men ikke dårlig etter-merking på produktene. Dette overrasker oss ikke, dette er konkurranse om forbrukernes gunst. Noen må starte, skal man få tempo på innovasjon, valgfrihet og mangfold i meierimarkedet.
– Jeg er temmelig sikker på at klimamelk ikke hadde kommet på markedet på mange år, om det ikke var konkurranse i råvaremarkedet. Q er flua som får elefanten til å danse.
– At Tine vil være med på å gi forbrukerne melk med lavere klimaavtrykk er jo supert, for et redusert klimaavtrykk fra landbruket, er jo det vi alle ønsker oss og kan bidra til, fortsetter Aasheim som sammen med Q-bonden vil utfordre videre på tempo og gjennomføring av klimaforbedringer.
Utfordrer Tine på nytt
Dette er et glimrende eksempel på at konkurranse i primærledd og meierihyllen driver innovasjon til forbrukers og klimaets beste. Vi gleder oss til å konkurrere om det laveste klimaavtrykket, sier Aasheim med et glimt i øyet.
– Derfor sender vi via våre 14.000 Q-kuer og 290 iherdige Q-bønder, utfordringen til TINE sine 206.000 kuer om å bli med i en konkurranse om å bli først til å redusere rap og litt promp av metan fra alle kuer, sier Aasheim.
Konkurranse = innovasjonskraft
Aasheim har gjennom mange år sett at Tine har kopiert Q-Meieriene på svært mange innovasjoner.
– Klimamelk er et direkte resultat av konkurranse på råvareleddet. Frem til 1998 hadde Tine monopol, og fortsatt er de en superdominant aktør med 96 % av makten på råvareleddet og 75 % av industrileddet. Skal vi få til tempo på denne type innovasjon må det være rettferdig konkurranse i hele verdikjeden, påpeker Aasheim. Det må være mulig å konkurrere også i denne delen av verdikjeden, og det er det vi kjemper for hver eneste dag, fortsetter Aasheim.
– Uten rettferdig konkurranse hadde vi aldri opplevd det vi nå ser i kampen om å redusere klimautslipp, sier Aasheim og erkjenner at det ikke alltid har vært like gøy å bli kopiert på alle innovasjoner gjennom årenes løp.
Klimamelk overalt?
– Er det mulig å få til klimamelk til hele landet? Helt klart. Det er målet med lanseringen av Q klimamelk, som kommer i butikk i hele landet fra september av. Denne uken hadde vi gleden av å tappe den aller første klimamelken på Rogne gård hos Q-bonden Frida som er en av tre melkebønder som skal levere Q Klimamelk til hele landet.
Vi vil ha med flere og vi har mange Q bønder som står klare til å være med om den nye melken blir en hit hos forbrukerne.
Vi lover å fortsette å utfordre, drive åpen forbrukedrevet innovasjon og konkurranse for lavere forbrukerpriser. For å fortsette dette innovasjonskappløpet må vi ha levedyktige rammebetingelser, dette tror jeg flere og flere politikere nå begynner å forstå, avslutter Q-sjefen.
Raper mindre metan
Klimaavtrykket fra meierisektoren kommer hovedsakelig fra kuen. Derfor tar flere aktører i meierisektoren grep for å gjøre noe med akkurat dette. En ku raper cirka 2.000 ganger i døgnet og 95% av metan kommer ut med rap. Ved å bruke et fôrtilskudd vil det komme mindre klimagasser ut i atmosfæren når kua raper.